Audi

Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een 3-tal partners. Al na tien jaar kwam er een einde aan deze samenwerking. Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geldverslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter Horch in 1909. August Horch wilde vervolgens met een investering van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam Horch inmiddels als handelsmerk hadden gedeponeerd. De tienjarige zoon van deze vermogende vriend hoorde het gesprek hierover tussen zijn vader en August Horch aan en zei tegen deze: "Horch is in het Latijn Audi,[2] waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi? De merknaam was geboren.

In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het bekende logo met de in elkaar gehaakte vier ringen, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen, symboliseert de samenwerking van deze vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door Auto Union geen auto's maar pantservoertuigen en andere legervoertuigen geproduceerd. Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz en werd de civiele productie (na een pauze van 25 jaar) hervat, met succesvolle modellen als de 65, 50, 80 en 100.

Onderdeel van Volkswagen
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen. Een groot deel van de aandeelhouders van Mercedes-Benz was daar destijds op tegen omdat ze vreesden er een concurrent bij te krijgen. Er was immers nog veel (technische) kennis van voor de oorlog in huis. Met een kleine meerderheid echter stemde de raad van bestuur van Mercedes-Benz toch met de verkoop aan Volkswagen in en nam men ook een nog uit te komen model over, wat later de eerste naoorlogse Audi werd: De Audi 60. Het zeer moderne motorblok was in feite een Mercedes-Benz-ontwerp, dat bij het model werd gekocht. Mercedes was bang dat de auto geen succes zou worden en verkocht het daarom, maar de auto werd een groot succes en zo kregen de tegenstanders van de overname gelijk. Ze hadden er een concurrent bij. In 1969 werd ook NSU inclusief zijn slagzin "Vorsprung durch Technik" aan de Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.

Recent toegevoegde Audi's

Audi A3 2.0 FSI Attraction (150PK)
Audi A3
€ 4.950
Audi A4 cabriolet 1.8 turbo
Audi A4
€ 6.945
Audi A6 avant 2.0 tfsi pro line
Audi A6
€ 13.450
Audi A6 avant 2.0 tfsi 132kw proline, 2x s-line, 20inch
Audi A6
€ 23.950
Audi A4 cabriolet 2.0 tfsi pro line
Audi A4
€ 12.450
Audi A4 cabriolet 1.8 turbo s-line | climaat & cruise cont
Audi A4
€ 9.945
Audi A1 sportback 1.0 tfsi sport pro line *navi*climate-co
Audi A1
€ 20.450
Audi Q2 1.0 tfsi 116pk sport pro line s
Audi Q2
€ 41.950
Audi A3 sportback 2.0 tdi ambition pro line s 150pk
Audi A3
€ 21.950
Audi A1 1.2 tfsi attraction pro line
Audi A1
€ 11.950
Audi A1 1.2 tfsi admired
Audi A1
€ 15.950
Audi A6 avant 3.0 tdi bit quattro s edition 313pk
Audi A6
€ 39.945
Audi A3 sportback 1.4 tfsi attraction pro line
Audi A3
€ 13.450
Audi Q5 2.0 tfsi quattro s-edition tiptronic 225pk
Audi Q5
€ 33.950
Audi A7 sportback 3.0 tfsi quattro pro line plus s-line ti
Audi A7
€ 39.950
Audi A6 avant 2.0 tfsi business edition multitronic 180pk
Audi A6
€ 27.950
Audi A6 3.0 tfsi quattro pro line s 310pk
Audi A6
€ 35.750
Audi A5 sportback 1.4 tfsi 150 pk sport s-line edition
Audi A5
€ 48.950
Meer

Mitsubishi Eclipse Cross Spannende compacte SUV & Coupé & Crossover

15-01-2018 AutoZeelandtest van de Mitsubishi Eclipse Cross (First Edition)

Avant Première van de nieuwe DS7 Crossback

10-01-2018 Op donderdag 28 december vond een uniek en exclusief evenement plaats op...

Schot in de roos!

04-01-2018 AutoZeelandtest van de Hyundai’s Kona 1.0 T-GDI en de 1.6 T-GDI 4WD...

Koreaanse killer met GTI ambities!

21-12-2017 Impressie van de Hyundai i30 N Performance

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid