Citroën

In 1905 begint de van origine Nederlandse André Citroën een tandwielfabriek. In 1908 helpt hij het slecht renderende automerk Mors er weer bovenop met managementadviezen. In 1915 start hij een munitiefabriek, gebaseerd op de lopendebandtechniek overgenomen na een bezoek aan Amerika en Henry Ford. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceert deze fabriek meer dan 23 miljoen granaten. Uit dit succes betrekt Citroën het benodigde startkapitaal om een automobielfabriek te beginnen. Wederom wordt als voorbeeld de productiemethode van Henry Ford gebruikt. In 1919 introduceert Citroën de eerste aan de lopende band geproduceerde auto van Europa, de "Type A", ontworpen door Jules Salomon. Deze 4-persoons 10 pk-wagen kostte toen 7.500 francs. Met dit type werd een serieproductie van tienduizend exemplaren per jaar begonnen. Hierbij kwam in 1922 de onsterfelijke 5 CV, beter bekend als de citroen of het klaverblad.

Citroën slaagde erin uit te voeren wat De Dion en Darracq hadden gepoogd en bracht twee revolutionare elementen in de Europese auto-industrie: massaproductie waarbij speciale machines (lopende band etc.) werden gebruikt en een kleine wagen die desondanks toch betrouwbaar en sterk tot bijna onverwoestbaar was.

Vanaf 1919 behaalde Citroën succes op succes met het bouwen van, dan nog, achterwielaangedreven personenauto's en bestelwagens. Door zijn bijzondere manier van reclame maken verwerft het merk grote faam.

In 1925 komt Citroën met het kloeke model type B12, voorzien van een 10 pk motor en geheel stalen carrosserie. Een van de eerste wagens met 4-wielremmen. In 1928 introduceerde Citroën de Citroën C6. Deze zescilinder had een hoog rendement door een compressieverhouding van 6 op 1; voor die tijd zeer hoog.

Citroën organiseert wereldreizen per auto, zoals de "Croisière Noir" door Afrika, de "Croisière Jaune" door China en de "Croisière Blanche" door de Canadese Rocky Mountains. Citroën regelt de bewegwijzering in Frankrijk, stelt buslijnen in met Citroën bussen, verzorgt autoverzekeringen en zorgt voor een dicht distributienetwerk. De 8pk-Citroën Petite Rosalie reed van 15 maart tot 17 juli 1933 een afstand van 300.000 km op het circuit van Linas-Monthléry met een gemiddelde van 93 km/h.

In 1933 verschijnt een 15 pk-model op de weg, uitgerust met de nieuwe motor van Citroën: de moteur flottant.

Zijn laatste geniale zet, waarmee hij in 1934 een ommekeer in de automobielindustrie teweeg weet te brengen, is de introductie van de Traction Avant, de eerste in een grotere serie geproduceerde voorwielaangedreven auto ter wereld (de eerste in serie gebouwde was de Cord L-29 van 1929 t/m 1932 in een oplage van 4400 stuks). De Traction Avant had een aantal heel bijzondere aspecten voor die tijd: als eerste natuurlijk de voorwielaandrijving, waardoor er weinig passagiersruimte verloren gaat aan een middentunnel in de bodemplaat. Verder gaat het om een geheel zelfdragende carrosserie waar geen apart chassis onder gemonteerd is en is het een van de eerste in Europa in serie geproduceerde auto's met kopklepmotor. In de Verenigde Staten werden door Buick sinds 1903 al auto's met kopklepmotoren geproduceerd.

Goklust en de ontwikkeling van deze Traction Avant kosten hem echter zoveel geld, dat Citroën op de rand van een faillissement komt. In 1934 wordt het merk Citroën overgenomen door Michelin. Via nuchtere calculaties wordt drastisch gesneden in de ontwikkeling van de Traction en zo sneuvelt de poging tot het ontwikkelen van een automatische transmissie voor die wagen.

Op 3 juli 1935 om 9 uur overlijdt de inmiddels straatarme André Citroën aan de gevolgen van kanker. Straatarm, maar wel voortlevend in de geschiedenis als de man die vele bekende zaken als eerste heeft ingesteld: autoverzekeringen, autodealers, onderdelendistributie, openbaar vervoer per bus, bewegwijzering, bedrijfsmaatschappelijk werk, bedrijfsmedische dienst, de kindercrèche op het werk en zwangerschapsverlof. Hij wordt naar zijn laatste rustplaats in Montparnasse gereden in een Renault. Zijn laatste rustplaats wordt veel door Citroën-adepten bezocht en goed onderhouden.

Rond deze tijd wordt ook de Citroën 2CV ontwikkeld. Het ontwerp moest voldoen aan een aantal simpele criteria. Deze auto zou na de Tweede Wereldoorlog een doorslaand succes worden.

Recent toegevoegde Citroëns

Citroen C4 Cactus 1.2 e-vti shine automaat/navi/17"/climaat
Citroen C4 Cactus
€ 13.450
Citroen DS3 HDi Chic
Citroen DS3
€ 6.450
Citroen C1 1.0 e-vti style edition - privacy glas - airco - b
Citroen C1
€ 8.950
Citroen C3 1.4 i
Citroen C3
€ 4.250
Citroen C1 1.0 12V Ambiance 5-DRS (Airco)
Citroen C1
€ 4.995
Citroen C5 2.0i 16v automaat sedan
Citroen C5
€ 3.250
Citroen Berlingo 1.6 e-hdi 3-zits airco
Citroen Berlingo
€ 5.950
Citroen C1 vti 68 business 3-drs
Citroen C1
€ 10.250
Citroen C1 1.0i 12v collection 5-drs airco/bluetooth/led
Citroen C1
€ 6.450
Citroen C4 sx pack 1.6i 16v airco cruise control
Citroen C4
€ 3.850
Citroen C3 1.6 e-hdi collection | nav
Citroen C3
€ 8.750
Citroen C3 1.2 puretech shine / navi / apple car play
Citroen C3
€ 14.450
Citroen C3 1.6 e-hdi collection
Citroen C3
€ 4.500
Citroen Xsara 1.6 16v vtr coupe
Citroen Xsara
€ 1.550
Citroen Berlingo 1.6 hdi 500 club economy 3 zits - airco - trekhaak
Citroen Berlingo
€ 8.756
Citroen C1 1.0 12v 5drs ambiance
Citroen C1
€ 3.750
Citroen C3 Picasso puretech 110 collection
Citroen C3 Picasso
€ 15.950
Citroen Grand C4 Picasso 130pk puretech business
Citroen Grand C4 Picasso
€ 19.945
Meer

De 3D+- behandeling van ProTech® Monte-Carlo van mijn Mercedes-Benz 300 CE van 1991

02-09-2018 “Spa for Cars!”

Classic Days Schloss Dyck 2018

31-08-2018 Voor de dertiende keer werden de Classic Days georganiseerd rondom het...

VIDEO - AutoZeelandtest van de Volvo V60 T6 AWD Inscription

19-08-2018 De tweede generatie van de Volvo V60 is 13 centimeter gegroeid en...

VIDEO - AutoZeelandtest van de Jaguar I-Pace First Edition

13-08-2018 Nog vóór Audi en Mercedes brengt Jaguar met zijn elektrische...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid