Daihatsu

In 1907 werd het bedrijf opgericht door ingenieurs Y. Yasanuga en M. Tsurumi, toen nog onder de naam Hatsudoki Seizo Corporation. Het bedrijf ging verbrandingsmotoren produceren met als eerste product een Engelse 10pk motor. Snel daarna volgden eigen motoren van 50 en 100pk. De visserij en scheepvaart waren destijds een belangrijk onderdeel van de Japanse economie; de firma Hatsudoki ging zich dan ook toeleggen op het bouwen van scheepmotoren.

Na de eerste wereldoorlog kreeg het bedrijf de opdracht van de regering om een vrachtwagen te maken. Verder dan een prototype is het nooit gekomen, maar dit was wel de aanleiding voor het beginnen van een lijn dieselmotoren. In de jaren 20 waren driewielers een populair vervoersmiddel in Japan. Hatsudoki ging ook driewielers bouwen onder de naam Daihatsu Go en wist een marktaandeel van 30 procent te veroveren.

In 1951 werd het bedrijf omgedoopt naar Daihatsu Motor Company, waarna in 1954 de 100.000e Daihatsu van de band rolde. In 1967 begon een samenwerkingsverband met Toyota. In 1988 betrad Daihatsu de Amerikaanse markt met de Charade en de Rocky. In 1999 kocht Toyota 51% procent van de aandelen van Daihatsu, en zo werd Daihatsu toegevoegd aan de Toyota Motor Corporation.

Tekst Wikipedia

AutoZeelandtest van de Fiat 500e la Prima

21-01-2021 “il cucciolo parte elettrico”

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A250e

11-01-2021 “Sporthybride”

Alvis TC 108 G(raber) 1957 van Peter en Irene Cappon.

07-01-2021 Het tweede en laatste deel van het verhaal over de meesterwerken van...

De meesterwerken van Hermann Graber

05-01-2021 Waarom Graber?

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid