Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Octavia combi 1.8 tsi elegance bns
Skoda Octavia
€ 9.450
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 2.950
Skoda Octavia combi 1.2 tsi 105pk greentech ambition
Skoda Octavia
€ 16.950
Skoda Superb 2.0 tdi 190pk greentech sportline business
Skoda Superb
€ 39.950
Skoda Fabia 1.4-16v ambiente climate controle
Skoda Fabia
€ 4.850
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk drive
Skoda Rapid
€ 23.096
Skoda Fabia combi 1.0 tsi greentech 95pk monte carlo
Skoda Fabia
€ 20.969
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 5.950
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline slechts 133000 km, ook te
Skoda Fabia
€ 5.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 86pk comfort
Skoda Fabia
€ 9.350
Skoda Fabia combi 1.0 tsi greentech 95pk monte carlo
Skoda Fabia
€ 21.099
Skoda Fabia combi 1.0 tsi greentech 95pk monte carlo
Skoda Fabia
€ 21.129
Skoda Octavia combi 1.4 tsi 150pk style business
Skoda Octavia
€ 24.450
Skoda Fabia 1.2 tsi sprint pro
Skoda Fabia
€ 9.849
Skoda Rapid 1.2 86pk tsi greentech elegance businessline pro
Skoda Rapid
€ 13.950
Skoda Fabia 1.4 combi 50kw
Skoda Fabia
€ 2.950
Skoda Octavia combi 1.6 tdi greenline businessline navigatie, tr
Skoda Octavia
€ 11.950
Skoda Yeti 1.2 TSI Elegance
Skoda Yeti
€ 11.950
Meer

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A 180d

16-07-2018 De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener...

De Lenzerheide Motor Classics 2018

09-07-2018 “Die höchst gelegene Rennstrecke der Welt”

VIDEO - De Jaguar I-PACE staat bij Auto Ventura in Goes

06-07-2018 “100% elektrisch!”

Swiss Classic World 2018

27-06-2018 Voor de vijfde keer werd de Swiss Classic World eind mei gehouden in...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid