Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia 1.2 tsi 86pk sprint pro
Skoda Fabia
€ 8.450
Skoda Fabia 1.4 16v 63kw ambition
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk greentech elegance
Skoda Octavia
€ 15.950
Skoda Kodiaq 1.4 tsi act style business sport automaat
Skoda Kodiaq
€ 31.995
Skoda Kodiaq 1.5 tsi 150 pk limited business edition dsg
Skoda Kodiaq
€ 42.744
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 90pk edition
Skoda Fabia
€ 12.650
Skoda Scala 1.0 tsi 115pk sport business
Skoda Scala
€ 24.950
Skoda Octavia combi 1.2 tsi 110pk ambition businessline dsg7
Skoda Octavia
€ 17.950
Skoda Fabia 1.4 combi 74kw airco
Skoda Fabia
€ 3.450
Skoda Fabia combi 1.2-12v fresh
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Fabia combi 1.9 sdi classic 65pk
Skoda Fabia
€ 1.250
Skoda Karoq 1.5 tsi act greentech 150pk dsg-7 style business
Skoda Karoq
€ 28.950
Skoda Octavia combi 1.6 tdi greenline business line
Skoda Octavia
€ 4.849
Skoda Superb 1.6 tdi 120pk greentech camera | park-pilot
Skoda Superb
€ 15.999
Skoda Octavia combi 1.6tdi 110pk greentech ambition navi
Skoda Octavia
€ 11.999
Skoda Octavia combi 1.5 tsi 150pk first edition
Skoda Octavia
€ 39.495
Skoda Rapid 1.2 tsi greentech 90pk dsg-7 edition
Skoda Rapid
€ 13.950
Skoda Citigo 1.0 greentech tour navigatie * nap * airco
Skoda Citigo
€ 5.945
Meer

In de spotlight Mitsubishi Eclipse Cross

24-05-2020 Sportief en onderscheidend

In de spotlight BMW 440i xDrive Gran Coupé

21-05-2020 Chique, elegant en bloedsnel.

AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

20-05-2020 Premium Bohemian

AutoZeelandtest van de Mitsubishi Space Star 1.2 CVT Instyle

13-05-2020 “Goed geland”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid