Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia 1.2 tdi 59kw combi greenline
Skoda Fabia
€ 6.950
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk drive
Skoda Rapid
€ 21.330
Skoda Octavia 1.6 combi 75kw
Skoda Octavia
€ 7.950
Skoda Octavia 1.8 t rs
Skoda Octavia
€ 1.650
Skoda Octavia 1.4 tsi 122pk ambition
Skoda Octavia
€ 9.450
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg ambition
Skoda Yeti
€ 21.950
Skoda Fabia 1.9 TDI Comfort
Skoda Fabia
€ 2.750
Skoda Fabia combi 1.4-16v ambiente
Skoda Fabia
€ 2.750
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech 5d active
Skoda Citigo
€ 6.500
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech first edition style
Skoda Fabia
€ 14.950
Skoda Octavia 1.0 tsi 115pk greentech ambition business
Skoda Octavia
€ 1
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk dsg drive
Skoda Rapid
€ 1
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Rapid 1.2 86pk tsi greentech ambition businessline pro
Skoda Rapid
€ 11.950
Skoda Octavia combi 1.6 tdi greentech ambition businessline
Skoda Octavia
€ 10.450
Skoda Octavia 1.4 tsi 140pk greentech elegance business line
Skoda Octavia
€ 1
Skoda Octavia combi 1.6 tdi greentech ambition business line
Skoda Octavia
€ 6.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 110pk greentech joy navi
Skoda Fabia
€ 22.953
Meer

Markante bergbeklimmer

13-12-2017 AutoZeelandtest van de Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 JDT AT Q4

Mooie, praktische roofkat

04-12-2017 AutoZeelandtest van de Jaguar XF Sportbrake R-Sport

Toyota De Jonge levert twee maal Yaris aan Dek Opleidingen

04-12-2017 Directeur Jos Dek van het bekende Opleidingsbedrijf in Goes kreeg uit...

“Jaguars eerste compacte SUV”

28-11-2017 Sneak Preview bij Auto Ventura, Amundseweg 29A Goes Alleen vandaag...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid