Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Octavia combi 1.0 tsi 115pk greentech business edition
Skoda Octavia
€ 29.360
Skoda Kodiaq 1.5 tsi 150 pk limited business edition dsg
Skoda Kodiaq
€ 42.844
Skoda Fabia combi 1.0 tsi 95pk sport business
Skoda Fabia
€ 22.944
Skoda Fabia combi 1.0 tsi 95pk sport business
Skoda Fabia
€ 23.344
Skoda Superb combi 1.4 tsi iv 217pk sportline business dsg
Skoda Superb
€ 52.744
Skoda Kodiaq 1.5 tsi 150pk limited business edition 7p. dsg
Skoda Kodiaq
€ 44.774
Skoda Kodiaq 1.5 tsi 150pk limited business edition dsg
Skoda Kodiaq
€ 41.844
Skoda Superb combi 1.5 tsi 150pk act business edition dsg
Skoda Superb
€ 42.454
Skoda Scala 1.5 tsi 150pk sport business dsg
Skoda Scala
€ 33.315
Skoda Scala 1.0 tsi 115pk ambition
Skoda Scala
€ 28.464
Skoda Octavia combi 1.5 tsi 150pk greentech sport business dsg
Skoda Octavia
€ 33.360
Skoda Octavia 1.6 tdi 105pk ambition business line
Skoda Octavia
€ 8.950
Skoda Octavia combi 1.2 tsi greentech ambition businessline
Skoda Octavia
€ 10.950
Skoda Octavia combi 2.0 tdi 150pk dsg aut / navi / 12-2016 / dab
Skoda Octavia
€ 16.750
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 90pk edition
Skoda Fabia
€ 12.650
Skoda Yeti outdoor 1.2 tsi greentech edition 110pk
Skoda Yeti
€ 16.950
Skoda Rapid spaceback 1.2 tsi style edition
Skoda Rapid
€ 13.450
Skoda Fabia combi 1.0 tsi 95 pk ambition (+ business pakketten
Skoda Fabia
€ 22.695
Meer

AutoZeelandtest van de Audi Q3 Sportback 35 TFSI

18-02-2020 “Schöner Rücken zum entzücken”

AutoZeelandtest van de Škoda Kamiq 1.0 TSI

10-02-2020 “Bohemian Rhapsody”

AutoZeelandtest van de Renault Captur TCe 155 GPF First Edition

03-02-2020 “De nieuwe maatstaf”

AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX 2.0 Intense Automaat

27-01-2020 “Verrassend opgefrist”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid