Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Yeti 1.2 tsi active plus
Skoda Yeti
€ 9.950
Skoda Octavia 1.4 tsi elegance
Skoda Octavia
€ 7.945
Skoda Octavia 1.6 tdi 77kw hb elegance bns
Skoda Octavia
€ 9.950
Skoda Octavia 1.6 mpi ambiente
Skoda Octavia
op aanvraag
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk ambition
Skoda Yeti
€ 17.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg-7 ambition
Skoda Yeti
€ 13.950
Skoda Citigo 1.0 75pk greentech 3d elegance
Skoda Citigo
€ 6.750
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Octavia 1.6 tdi 110pk greenline ambition businessline
Skoda Octavia
€ 15.950
Skoda Fabia 1.2 TDI  Greenline
Skoda Fabia
€ 6.950
Skoda Fabia 1.0 tsi greentech 95pk drive
Skoda Fabia
€ 18.730
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech edition
Skoda Fabia
€ 16.450
Skoda Fabia 1.2 tdi combi leer/cruise control
Skoda Fabia
€ 6.950
Skoda Felicia 1.3 5 deurs Stuurbekr 123000km NAP APK tot 11-2018
Skoda Felicia
€ 999
Skoda Fabia combi 1.2 tsi style businessline | navi | pdc | cl
Skoda Fabia
€ 14.925
Skoda Fabia combi 1.4-16v comfort
Skoda Fabia
€ 2.950
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech active
Skoda Citigo
€ 7.250
Skoda Fabia 1.2 tsi tour automaat dsg
Skoda Fabia
€ 10.950
Meer

BMW rijdt in camouflage auto’s door Antwerpen

17-10-2017 Je ziet het niet vaak en je moet het geluk hebben, deze keer hadden we het...

Grote elegante globetrotter

16-10-2017 AutoZeelandtest van de Peugeot 5008 1.2 Puretech 130 GT-Line

Krijn Verwijs ontvangt Zoute Grand Prix

08-10-2017 In de achtste oplage van de beroemde Zoute Grand Prix® stak de Zoute...

AutoVermeulen en Autohuis introduceren de Kia Stonic

05-10-2017 Op 5, 6 én 7 oktober kan je kennismaken met de nieuwe Kia Stonic...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid