Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Octavia combi 1.0 tsi 115pk greentech business edition
Skoda Octavia
€ 29.255
Skoda Fabia combi 1.2 tsi arctic - airco
Skoda Fabia
€ 7.150
Skoda Fabia combi 1.2 tsi amb. bns
Skoda Fabia
€ 11.750
Skoda Octavia combi 1.2 tsi greentech 110pk edition businessline
Skoda Octavia
€ 16.750
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 90pk drive
Skoda Fabia
€ 12.950
Skoda Superb combi 1.6 tdi greenline active business line
Skoda Superb
€ 8.950
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline navi/clima/pdc/trekhaak
Skoda Fabia
€ 2.950
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech edition
Skoda Citigo
€ 7.950
Skoda Fabia 1.0 tsi 95pk navi / cruise / smartlink
Skoda Fabia
€ 13.950
Skoda Citigo 1.0 greentech active pro navi/airco
Skoda Citigo
€ 6.900
Skoda Karoq 1.5 tsi 150pk style dsg
Skoda Karoq
€ 30.950
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk greentech ambition
Skoda Octavia
€ 1
Skoda Superb 1.6 tdi 120pk greentech dsg-7 ambition businesslin
Skoda Superb
€ 14.950
Skoda Octavia 1.4 tsi 150pk greentech ambition businessline
Skoda Octavia
€ 17.450
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg-7 ambition
Skoda Yeti
€ 12.950
Skoda Octavia combi 1.4 tsi 140pk elegance businessline dsg7
Skoda Octavia
€ 15.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk active
Skoda Yeti
€ 15.450
Skoda Citigo 1.0 5drs greentech fresh [ navigatie airco ]
Skoda Citigo
€ 7.945
Meer

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz GLB 250 4Matic

03-08-2020 “Ruimtewonder”

AutoZeelandrij-indruk van de Mazda MX-30

31-07-2020 E- Zoom Zoom

AutoZeelandtest van de Fiat 500 Hybrid

20-07-2020 “Il nuovo cucciolo”

Van Mossel Autoschadeteam Baarends restaureert ook rijdend erfgoed

16-07-2020 Van Mossel Autoschadeteam Baarends is een gerenommeerd autoschadebedrijf...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid