AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

Premium Bohemian



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Škoda heeft het recept van de succesvolle Octaviareeks verder verfijnd, zowel op het gebied van design als op dat van de techniek. Eén ding staat vast: de nieuwe generatie gaat het succes voortzetten! 

Auto Poppe verzorgt in heel Zeeland alle concernmerken die bij de Volkswagengroep horen. In het pand aan de Amundsenweg zwaait Patrick Kaijser de scepter en hij regelde de testauto voor mij: in dit geval een combi in de First Editionuitvoering.

Historie Skoda
Emil von Skoda produceerde vanaf 1895 in het toenmalige Oostenrijkse Bohemen vóór en in  WO1 wapens, kanonnen, locomotieven etc., een fabriek vergelijkbaar met Krupp in Duitsland.
Na de wereldbrand bevond het bedrijf zich in Tsjechoslowakije en werd die productie verboden, daarom ging Skoda op zoek naar nieuwe uitdagingen. Die vond men door in 1923 het chique merk Hispano Suiza in licentie te gaan produceren en vervolgens nam het bedrijf in 1925 de autofabriek Laurin & Klement in Mlada Boleslav over, een stad die in de Oostenrijkse tijd Jungbunzlau heette.
In 1928 verdween de naam Laurin & Klement en kregen de auto’s de naam Škoda.
In 1959 kwam de eerste Octavia uit en daarmee bestaat die naam ruim 60 jaar.
De wederopstanding van de Octavia vond plaats in 1997 nadat Volkswagen de Škodafabrieken in 1991 hadden ingelijfd en daarmee begon de Octavia aan zijn meer dan succesvolle comeback, er zijn tot nu toe meer dan 6 miljoen exemplaren verkocht!

Zelfbewust design
De vierde generatie Octavia deelt het MQB-platform met de Volkswagen Golf. Hoewel hij iets langer, breder en lager werd, lijkt hij veel groter en volwassener dan zijn voorganger.
De wielbasis van 2,69 m bleef gelijk. Het vier-ogen-gezicht verdween en maakt plaats voor smallere en bredere led-schijnwerpers, naar wens met Matrixprojectie.
Het lichtdesign draagt kenmerken van de Boheemse glaskunst en ook de mistlampen maken als geen ander deel uit van het design. Moet je eens kijken wat zo’n nieuwe grille met de auto doet: hij wordt optisch een stuk breder!
Het strakke lijnenspel op de motorkap en van de flanken straalt niet alleen dynamiek uit, maar hij bezit ook een chique raffinement, zeker bij de Hatchback. Bij dit type scharniert de vijfde deur boven de achterruit, zodat er een enorme laadopening ontstaat.
De led-achterlichten bij zowel de Hatchback als bij de Combi zijn gestrekter geworden en hebben nog steeds de bekende C-vorm, maar nu met een moderne twist. De richtingaanwijzers zijn dynamisch en knipperen van binnen naar buiten.

Ruimtewonder
Škoda heeft met zijn Octavia een naam te verliezen als het om ruimte gaat.
In zijn klasse verslaat hij daarmee de concurrentie!
Vergeleken met zijn voorganger kom ik na het instappen in een totaal andere wereld verpakt in schitterende, hoogwaardige materialen: leer, pianolakken, aluminiumaccenten en chroom wisselen elkaar esthetisch verantwoord af.
Vooral de chromen strip op de portieren met daarin de geïntegreerde deuropener is bijzonder fraai. Er zijn vele kleuren sfeerverlichting in te stellen, maar als je het portier opent, wordt die rood, een waarschuwing voor het achteropkomend verkeer.
Het dikke leren stuur heeft maar twee spaken, maar optisch lijken er drie te zijn, omdat de aanzet van de derde onderaan het stuur is aangegeven. Die twee spaken zijn wel handig, want bij het draaien van het stuur, blijf je zicht houden op het instrumentenpaneel, althans zo heette het vroeger. We hebben het nu over een 10-inch groot digitaal display, virtuele cockpit genaamd, dat vier verschillende modi heeft, te bedienen via een knop op het stuur. Je kunt kiezen voor analoog getekende digitale klokken, de kaart van de navigatie of  geminimaliseerde schermen.

Nieuw bedieningsconcept
Dan is daarnaast nóg een 10,25-inch touchscreen op de middenconsole geplaatst voor het infotainment, de navigatie , telefoon, assistentsystemen etc.
Het aantrekkelijk design en de perfecte functionaliteit gaan hier hand in hand: onder het scherm bevindt zich namelijk een zogenaamde touch control slider. Hiermee kun je het volume regelen of de navigatie in- en uitzoomen zonder het scherm aan te raken. De schermen hebben leuke namen: Bolero, Amundsen en Columbus. Het 10,25- inch optionele infotainmentsysteem Columbus kan ook middels gebaren bediend worden.

Dankzij het grote glazen dak is het aangenaam licht in het interieur. De afdekhoes wordt via een zogenaamde swipe-schakelaar bediend.
Het head-up-display is een welhaast onmisbare optie die ik iedereen kan aanraden.
De goed geprofileerde stoelen zitten perfect, de zittingverlengers maken de zaak compleet en voorkomen hamstringproblemen!
Ook achterin is het goed toeven, met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte.
Wat een geweldige gezinsauto is die Octavia toch met een standaard kofferruimte van 640 liter, te vergroten naar een zaal van 1700 liter. Niet onbelangrijk is dat je  bijna 600 kilogram laadvermogen hebt.

Harmonisch
Onder de motorkap ligt een 1,5 liter viercilinder turbo-benzinemotor met 150 pk/250 Nm. Hij valt meteen op door zijn geringe geluidsniveau en zijn geweldige souplesse. Die laatste eigenschap is terug te voeren op het langeslagprincipe van deze motor (boring x slag = 74,5 x 85,9 mm) + de goede afstemming van de turbo, waardoor het koppel tussen de 1500 en de 3500 toeren tot ontwikkeling komt.
Hij trekt als een lier en laat een acceleratie van 0-100 km zien in 8,3 seconden.
Treffender zijn echter de volgende waarden van de tussenspurts:

  • 60-100 km/h in 4,6 seconden
  • 80-120 km/h in 5,9 seconden

De manuele zesbak schakelt als in Boheemse boter, maar hij is tevens leverbaar met een 7-traps dubbele koppelingsautomaat die in deze nieuwe Octavia ook over een nieuw bedieningsconcept beschikt.
De Octavia beschikt over een aangenaam veercomfort, want allerlei vervelende voegen, dwarsnaden en onafgewerkte putdeksels worden keurig  voor de inzittenden gefilterd.
Een andere aangename gewaarwording was het verbruik: gemiddeld rond de 1 op 20 is voor een auto van 1400 kilo bijzonder!

Alle Octavia’s
De First Editions zijn uitsluitend met de geteste 1,5 turbo benzinemotor te verkrijgen.
De Hatchback kost € 33.490,-, de combi € 34.790,-
Het gamma begint met de 1.0 driecilinder met 110 pk, de volgende is dus de 1,5 liter en de grootste benzinemotor is de 2.0 TSI met 190 pk/320 Nm.
Dan is er nog een 1,5 liter TSI G-Tec met 130 pk/200 Nm geschikt voor aardgas en een 1,4 TSI iV, een plug-in hybrid met een systeemvermogen van 204 pk/350 Nm.
Drie diesels: allemaal 2.0 liter met 115 pk/300 Nm, 150 pk/340 Nm en tot slot de 200 pk/400 Nm.

Conclusie
De nieuwe Octavia is een dynamisch getekende middenklasser met elegante lijnen, de nieuwste techniek, fijne stoelen en hij is comfortabel geveerd.
Hij biedt de meeste ruimte in zijn klasse en zal de traditie van bestseller beslist voortzetten!

In de spotlight Mitsubishi Eclipse Cross

24-05-2020 Sportief en onderscheidend

In de spotlight BMW 440i xDrive Gran Coupé

21-05-2020 Chique, elegant en bloedsnel.

AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

20-05-2020 Premium Bohemian

AutoZeelandtest van de Mitsubishi Space Star 1.2 CVT Instyle

13-05-2020 “Goed geland”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid