AutoZeelandtest van de Land Rover Defender 110 P400 S

“Er zit toekomst in het verleden!”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Vier jaar geleden stopte de productie van de legendarische offroader, de Land Rover Defender. Hij aanschouwde het levenslicht in 1948 en al bij zijn geboorte hing er een onsterfelijkheidskaartje om zijn nek, een cult-icoon.
En toch…daar is de nieuwe Defender! Treedt hij in de voetsporen? Wat kan hij en wat nog meer? We gaan het bekijken!

Ik stel u tevens voor aan de eigenaresse van Tezza Fashion.

Tessa Zwartepoorte maakte voor de fotoshoot een speciale polo met natuurlijk de Defender prominent afgedrukt…

Verkoopadviseur Jan-Willem van der Veeken en service-adviseur Kelvin Doene van Auto Ventura aan de Amundsenweg in Goes zorgden ervoor dat ik met de Defender kon gaan rijden.

Herinnering
Het verleden is nooit afgelopen. Elke dag die voorbijgaat met zijn ervaringen, met al zijn ideeën die hij heeft voortgebracht, is als een druppel in de onmetelijke oceaan met zijn golven van herinneringen.

Ik vergeet nooit de dag dat ik voor het eerst een Land Rover zag: het zal rond kerst 1951 geweest zijn. Hij stond bij Garage Centrum aan de Jacob Valckestraat in Goes. Ik liep altijd door een gat in de heg in onze achtertuin naar het autobedrijf. Daar stond ie: stoer en lichtgroen met een wit dak en van die kleine halfronde ruitjes aan weerskanten van het aluminium koetswerk. De monteurs moesten de lier repareren en ze probeerden die uit op een boom aan de Kleine Vest.
Indrukwekkend schouwspel voor een vierjarig automannetje-in-de-dop als ik…
Ik hoefde niet te vragen of ik er even in mocht zitten, dat was vanzelfsprekend, want ik liep daar bijna elke dag in de weg. Ik ging naast een monteur zitten die op een roetveegpiet leek, overal zwart van de olie en het vet.
Het klonk hol in het eveneens lichtgroene interieur. De klokken zaten in het midden, dat was gemakkelijk, want dan hoefde je het dashboard niet te verplaatsen bij een links gestuurde uitvoering.
De versnellingspook leek op die van een vrachtwagen: dik en hoog oprijzend, daarnaast een geel en een rood pookje en de handrem. Ik kon net door de voorruit kijken, maar zag alleen maar het grote grove reservewiel op de motorkap.
De dieselmotor draaide continu en maakte zoveel herrie dat ik de discussies tussen de monteur naast mij en die bij de boom niet kon volgen. De aangename warmte kwam direct van de motor, want een kachel was een optie.

Historie
Wijden we ons even aan het ontstaan van de Land Rover.
Maurice Wilks was gebiologeerd door de Amerikaanse leger Jeep van zijn buurman in 1946. Hij overtuigde zijn broers om zoiets ook te bouwen. De ene was chef van de ontwikkelingsafdeling en de andere directeur van de Britse Roverfabrieken, dus dat was easy…
Twee jaar later werd hij gepresenteerd. Hij had een aluminium carrosserie, want staal was niet te leveren en aluminium lag er in grote voorraden bij de vliegtuigindustrie na WOII. Afwerking was geen issue, dus de plaatdelen werden simpel gepopnageld.
Hij werd in eerste instantie als open pick-up geleverd, maar vanaf oktober ’48 was er dus ook een stationcar leverbaar.
Hij maakte een aantal evolutietrappen door: de I tot 1958, de II tot 1961, de IIA tot 1971 en de III tot 1984. Al die decennia stond hij op een separaat ladderchassis.
Toen de productie vier jaar geleden stopte, was na 70 jaar de oervorm nog steeds duidelijk zichtbaar.
Ik fotografeerde de nieuwe Defender naast de oorspronkelijke versie van Sjoerd Boer uit Kloetinge, samen met mijn kleinzoon Toon die me geholpen heeft de jongste versie te testen.

Retro, robuust, charmant en praktisch
Vol verwachting togen Gianni en ik naar ‘het Salon’ in Brussel in januari dit jaar, want daar stonden de diverse nieuwe Defenders. Corona beperkte zich nog tot China en we hadden alle tijd op de persdag om ze te bekijken.
Daar stonden niet alleen de 110, maar ook de tweedeurs 90 die in januari 2021 leverbaar wordt. In Brussel stond ook het prototype van een paar jaar terug.

The new Defender is reusachtig en robuust, maar uiteindelijk ook charmant.
Zeker vanaf de zijkant, maar ook van achteren, zie je duidelijke retrotrekjes: zijn vierkante daklijn en de afgeplatte kont met de achterlichten die bij nader inzien moderne varianten zijn van die van zijn voorganger.
Het reservewiel ligt niet meer op de motorkap, maar hangt nu natuurlijk achterop. De witte ‘kist’ rechtsachter is een optionele gadget.
De machtige wielen tot 22 inch hebben ruimte genoeg om het zwaarste terrein aan te kunnen.
Van voren gezien zijn er zichtbare overeenkomsten met zijn stoere en chique broers, de Discovery en de Range Rovers.
Hij kijkt je met zijn halfronde led-verlichting boos en agressief aan: “Vergis je niet, weet waartoe ik in staat ben!” schijnt hij al bij stilstand al te zeggen.
De machtige diffuser en de bodemplaat bevestigen dat vermoeden.
De grote voorruit deelt hij met de Range Rovers en daar zal het niet bij blijven…

Technische gegevens

Carrosserie

  • Vijf persoons terreinwagen
  • L x b x h = 4,76 x 2,00 x 1,97 m
  • Wielbasis: 3,02
  • Leeggewicht: 2361 kg
  • Bagageruimte: 2400 liter
  • Trekvermogen: 3,5 ton
  • Sleepvermogen: 6,5 ton

Onderstel

  • Onafhankelijk geveerde wielen
  • Luchtvering, schokdempers, stabilisatoren voor en achter, gekoelde schijfremmen, wielen 255/65R19

Aandrijving

  • Vierwielaandrijving, achttraps ZF-automaat

Motor

  • Zescilinder turbo-benzinemotor
  • Cilinderinhoud: 2996 cc, vermogen: 400 pk bij 5500 toeren/min
  • Maximum koppel; 550 Nm bij 2000 toeren/min
  • Mild Hybrid

Prestaties

  • 0-100 km/h: 6,1 seconden
  • Topsnelheid: 206 km/h
  • Gem. verbruik: 9,6/100 km

Cockpit anno 2020
Plaats nemen is een genot: de stoelen zitten als gegoten met overal heerlijk steun. Waar ken ik de vorm van het mooie leren stuur toch van? Alweer een stukje retro, want de designers hebben goed gekeken naar de vorm van stuurwielen uit de ’80-er jaren in de British-Leyland-Style.
Vanuit de cockpit heb ik een fantastisch zicht rondom met heel veel licht. Praktische opbergmogelijkheden en overal handgrepen voor als het steil naar boven, naar beneden of erg schuin gaat.
Omdat hij in het terrein heel veel moet kunnen en de carrosserie op de proef wordt gesteld, heeft men het dashboard van een magnesium dwarsdrager voorzien. Die is licht en supersterk.

Vanuit de cockpit is er heel veel te regelen:

  1. Het luchtgeveerde onderstel is via een druk op de knop 7,5 centimeter in de hoogte te variëren.
  2. Een grote bundel aan rijprogramma’s: Op de middenconsole is de bediening van de rijmodi aangebracht: gras, gravel,, sneeuw, modder, karrensporen, zand, rotsen en het doorwaden van rivieren etc.
  3. Via de ‘All Terrain Progress Control’ neemt de Cruise Control tot 30 km/h in het terrein het bewind over. Je moet zelf alleen maar sturen en eventueel bijremmen.
  4. Het gevaarlijkst bij steile hellingen is de afdaling. Kies vooraf je snelheid en laat hem dankzij deze berghulp automatisch en veilig afdalen.
  5. Via druk op de knop regelt de automaat een kruipsnelheid.
  6. In het terrein kan het voorkomen dat je bijna bovenop een berg alleen maar de hemel ziet. Via ‘Clear Sight Ground View’ activeer je allerlei camera’s die je beelden laten zien die je vanuit je rijderspositie onmogelijk kan waarnemen.
  7. Een andere camera in de dakantenne toont beelden achter de auto en die worden in de binnenspiegel geprojecteerd.
  8. Een armada aan assistentsystemen laat zich bedienen vanaf het stuur.
  9. Via het grote scherm op de middenconsole met infotainment etc. is men altijd online.

10. Tot slot: mocht de rivier net even te diep zijn en komt er een beetje water naar binnen? Geen probleem, de vloerbedekking en de materialen kunnen er tegen en laten zich gemakkelijk schoonmaken.

Ruimte
Dankzij de enorme breedte en de giga wielbasis is er nooit gebrek aan ruimte in de nieuwe Defender. Zowel voor – als achterin zal je niemand horen klagen over ruimtegebrek. Ook de gebruikte materialen zijn van een kwaliteit waarvan eigenaren van de oude Defender alleen maar konden dromen, als ze dat überhaupt hadden gewild.

Land Rover Experience, above and beyond
Voor de goede orde: ik ben niet offroad gegaan tijdens de testrit. Daarvoor laat ik me inschrijven voor de Land Rover Experience, een geweldig avontuur op bijvoorbeeld een terrein in de Betuwe. Jaren geleden heb ik me daar prima vermaakt met een toenmalige Discovery. Je krijgt dan les van een ervaren instructeur en die leert je de auto te beheersen in het terrein. Ik kan eigenlijk niet wachten om de nieuwe Defender daar uit te proberen…
U hoort of leest nog van mij!

Like a Range Rover
De eigenaren van een oude Defender zullen niet weten wat hun overkomt als je met deze nieuwe uitvoering onderweg bent. Ten eerste de fijne motor: een zescilinder in lijn is in mijn ogen de fijnste krachtbron die er is. Stationair loopt hij al zo mooi stil en bij krachtig accelereren komen zijn specifieke eigenschappen naar boven. Dankzij de twin-scroll turbo en de mild hybridtechniek krijg je een extra duw in je rug en trekt die machine de bijna 2400 kg zware Defender in 6 seconden naar de honderd.
Het is voorts aangenaam stil in het interieur, ook bij hogere snelheden.
Bij gas inhouden en remmen wordt elektriciteit teruggewonnen en opgeslagen in een 48V accu. Tijdens het accelereren krijg je net als bij een elektrische fiets ook een e-duwtje…
Wat een verschil met de oude Landy met z’n hotsebotserige veerkarakteristiek: de nieuwe rijdt als een Range Rover Velar: comfortabel en ontspannen, een reisauto pur sang met kwaliteiten die je niet zou verwachten.
Ook in sneller genomen bochten bewijst hij dat hij uit het goede hout is gesneden.
Het brandstofverbruik valt me lang niet tegen, hetgeen terug te voeren is op zijn relatief goede CW-waarde, de 8-traps automaat die op de snelweg nauwelijks toeren maakt en de mild-hybridtechniek.

Conclusie
Deze alleskunner behoort wereldwijd tot het beste wat er ooit op wielen is gezet. Onverslaanbaar in het terrein, buitengewoon comfortabel op de weg. Je kunt ’s morgens met hem gaan jagen in onherbergzaam terrein, even door de wasstraat en ’s avonds schoon gewassen naar een galadiner in een 5-sterrenrestaurant.

Tezza Fashion
Tessa Zwartepoorte bedacht vier jaar geleden de formule en startte in 2018 haar bedrijf. Daarmee kwam haar modewens eindelijk in vervulling.
Dankzij de socialisatie van haar ouders kreeg zij het ondernemerschap met de paplepel ingegeven. Ze begon met het ontwerpen van kinderkleding, maar al snel kreeg ze steeds meer interesse in kledingstukken voor hippe meiden en jonge vrouwen. Naast haar eigen ontworpen collectie print zij ook customized kleding voor bedrijven, verenigingen, clubs etc.

Op tezzafashion.com vindt u haar exclusieve collectie die ze zelf bedenkt, ontwerpt en maakt. Onder het kopje ‘customized’ kan je informatie vinden over geprint textiel voor uw bedrijf, vereniging of club.

Tezza Fashion staat voor het laten zien wie je bent, wat je doet en hoe je dit doet.
Ze vertelt: “Mijn interesse in mode is inmiddels zó groot, dat ik daar mijn dag mee kan vullen, maar ik ga ook nog naar school. Ik volg de studie Marketing & Communicatie op Curio in Roosendaal. Hierna ga ik de studie Mode & Media volgen bij B Fashion Academy om mij verder te ontwikkelen, zodat ik me na mijn studie, mij volledig kan focussen op Tezza Fashion!”

Producten
Het merk produceert twee hoofdcollecties per jaar en lanceert twee minicollecties tussendoor met leuke prijsjes en met échte trends van de laatste maanden.
Het merk biedt een scala aan zacht bedrukte T-shirts, Longsleeves, Dressers, Sweaters/Hoodies. Alle items hebben hun statement, zijn rijk aan details, van hoge kwaliteit, maar ook betaalbaar.

Tezza Fashion werkt uitsluitend met duurzaam katoen en textielinkt op waterbasis. Tezza Fashion werkt de Brother GTX-printer. Met GTX print je de meest gecompliceerde en kleur intensieve ontwerpen (inclusief fotografische afbeeldingen) sneller en met meer verblindende resolutie dan ooit tevoren. Produceer afdrukken die bestand zijn tegen meerdere wasbeurten en bestand zijn tegen behouden van hun integriteit. Ontwerpen die zijn bedrukt met Innobella textielinkt zijn bedoeld om te dragen, en niet om te versleten. De speciale formulering bestrijdt de chemicaliën die te vinden zijn in typische wasmiddelen en bestand zijn tegen wrijven en schrapen van ritsen en knopen. Het resultaat is een fantastisch kledingstuk dat er langer helderder uitziet. Het textiel wordt gemaakt in een fabriek die een AMFORI-certificaat heeft, dat veel principes bevat. De inkten zijn pigmentinkten op waterbasis die ECO PASSPORT door OEKO-TEX®-gecertificeerd en CPSIA-compatibel zijn.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Tezza Fashion:

Mail: info@tezzafashion
Instagram: @tezzafashion
Facebook: Tezza fashion
LinkedIn: Tezza fashion

Voor het bestuur van de Molentochtorganisatie heeft Tezza Fashion een vooroorlogs raceoverall geleverd met een schitterende print. Ik mocht zelfs model staan met een speciale polo in een advertentie voor de historische Mascotteclub

AutoZeeland heeft ook een bestelling gedaan en voor mij persoonlijk heeft Tessa een polo ontworpen en dat is nog maar het begin…

In de spotlight Audi R8

21-09-2020 Een auto geboren uit pure racehistorie.

INTRODUCTIE REVOLUTIONAIR MODEL

20-09-2020 MAZDA MX-30

In de spotlight BMW 1-serie 118i M Sport

17-09-2020 Nieuw in voorraad!! Het nieuwste model BMW 1-serie

AutoZeelandtest van de Land Rover Defender 110 P400 S

10-09-2020 “Er zit toekomst in het verleden!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid