AutoZeelandtest van de Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V

“Verleidelijk en volwassen”

600_autozeeland_hyundai_i20-85.jpg

Tekst: Rob Strating
Foto’s Gianni Agosti

De i20 is het eerste model dat is ontworpen volgens de nieuwe designfilosofie van Hyunda: ‘Sensuous Sportiness’. De eerste test laat zien dat hij er niet alleen mooi uitziet.

Bij Auto Sturm kon ik nog nét voor de Lock-down de nieuwe Hyundai i20 ophalen voor een uitgebreide test. Mike Sturm regelde hem voor mij en Gianni maakte een mooie fotoshoot op het dak van en in de parkeergarage in Goes.

Technische gegevens

  • Motor: 998 cc driecilinder, 100 pk/171 Nm met turbotechniek
  • Boring x slag: 71 x 84 mm
  • Transmissie: 7 traps dubbele koppelings automaat
  • Mild Hybridtechniek middels 48 volts accu
  • Acceleratie 0-100 km/h /topsnelheid: 11,4 sec./ 185 km/h
  • Wielophanging voor: McPherson met stabilisatorstang + schroefveren
  • Wielophanging achter: Multilink met schroefveren
  • L x b x h = 4,04 x 1,78 x 1,45 m
  • Wielbasis: 2,58 m
  • Bagageruimte: 352-1165 liter
  • Rijklaar gewicht: 1090 kg
  • Inhoud brandstoftank: 40 liter
  • Wielen/ banden: 195/55 R16
  • Verbruik: gemiddeld 5,2 liter/100 km

In het oog springen
De grote baas is een Koreaan, maar hij is in het Duitse Rüsselsheim ontworpen en wordt in het Turkse Izmit geproduceerd.
Veel glas en een gestrekt silhouet wekken de indruk met een grotere auto van doen te hebben.
Zijn nieuwe neus maakt al meteen indruk, mede door de stoere hexagonale grille met het grofmazige cascaderooster, de grote luchthappers aan weerszijden en de samengeknepen led-koplampen met de sprekende dagrijverlichting. De gewelfde motorkap valt mooi over de voorschermen heen.
De dynamiek spat van de zijkant af, veroorzaakt door de geprononceerde schouderlijn, de mooie welvingen in de flanken en de taps toelopende raamband.
Het geinige ruitje tussen de C- en de D-stijl lijkt de verbinding te leggen tussen het zwarte dak en het blauwe koetswerk.
Het designteam van Hyundai heeft de achterlichtenpartij extra aandacht gegeven: ze nemen een prominente plaats in, zowel van achter als van de zijkant gezien.
In het donker moet hij door deze polariserende vormen met een enorme Z-grafiek onmiddellijk herkenbaar zijn. Heel geraffineerd: de naam i20 is ook achter het glas te lezen…
Hij is tot slot een klein beetje gegroeid, + 0,5 cm in de lengte, 3 cm in de breedte, maar hij werd 2,4 cm lager.

Hightech interieur
Meteen valt het nieuwe dashboard op. De vele horizontale lijnen zorgen voor een optische breedte.
De digitaal aangestuurde analoge klokken zijn goed leesbaar, het 10,25 “ grote touchscreen vormt een schijnbare eenheid met dat instrumentenpaneel. De hightech-look wordt verder benadrukt door de subtiele, blauwe led-sfeerverlichting. De portieren omarmen als het ware het dashboard op een elegante manier en zorgen ervoor dat alles eigenlijk één geheel wordt. Alles is solide en netjes afgewerkt.
Het mooie leren stuur bevat vele functies die echter geen vraagtekens oproepen.
De voorstoelen zitten prima en alweer is daar het bijzondere ruimtegevoel.
Ondanks het verlaagde dak biedt hij achterin voldoende hoofd- been- en schoudervrijheid. De kofferruimte biedt voldoende bergruimte, al is de laadvloer bij omgeklapte rugleuningen niet mooi vlak.

Highlights comfort
De smartphone kan draadloos in de middenconsole worden opgeladen en de i20 is voorts uitgerust met een zogenaamde e-Call. Deze functie schakelt automatisch hulpdiensten in wanneer als gevolg van een aanrijding de airbags zijn geactiveerd. Voor hulp kan je te allen tijde hulp oproepen door de noodknop in de auto in te drukken.
Het Bose-audiosysteem is bijzonder hoogwaardig en veroorzaakt middels zeven speakers en een krachtige subwoofer een concertgebouwgeluid.

Bluelink in combinatie met LIVE Services
In combinatie met LIVE Services- een kosteloos 5-jarig abonnement  op deze dienst van TomTom is inbegrepen – zijn de mogelijkheden van Bluelink ongekend. “Live connected’-services: actuele informatie en updates voor elke service, zoals verkeersinformatie of weerberichten worden via Bluelink rechtstreeks naar het navigatiesysteem in de auto verzonden en doorgestuurd.

48-volt mild hybridsysteem
Dit systeem bespaart brandstof en verlaagt de uitstoot. Vooral in stadsverkeer biedt het systeem veel voordelen. De startgenerator ondersteunt de benzinemotor als je vanuit stilstand optrekt. De motor slaat sneller en soepeler aan. De extra trekkracht en vermogen komen van de elektromotor die wordt gevoed door een 48V accu.

Dynamisch
De driecilinder levert dus dankzij de turbo en de mild-hybridtechniek 100 pk/ 171 Nm.
Qua geluid houdt hij zich aardig op de vlakte, alleen wanneer je hem in de sportstand zet en de acceleratieproef doet, laten de driecilinders van zich horen. In die stand stuurt hij nog strakker en ontpopt hij zich als een sportief duveltje met een veilig en snel bochtengedrag.
Ik heb echter het grootste deel van de test in de comfortstand gereden en ook dan valt het plezierige stuurkarakter op met een gezonde portie terugmelding.
In de ecostand reed ik vanzelfsprekend zo zuinig mogelijk en op 60- en 80- kilometerwegen kwam ik dicht tegen de 1 op 25!
Op snelwegen viel me op dat hij erg stil was, ook wat het windgeruis betreft.
Het comfort staat toch op een hoog peil, te vergelijken met auto’s uit een duurdere prijsklasse.
Dat geldt ook voor de 7-traps dubbele koppelingsautomaat. Meestal tref je in deze klasse traploze automaten aan, maar deze past keurig bij de driepitter. Hij schakelt niet voel-of hoorbaar, je ziet het eigenlijk alleen aan de toerenteller.

Prijzen
Naast deze fijne turbomotor is er ook een ongeblazen versie verkrijgbaar, de 1,2 MPI viercilinder met 84 pk. De geteste 1.0 GDI is ook leverbaar met een manuele zesbak.
De prijsrange begint bij € 17.895,- en de premium testauto met automaat komt op € 26.995,-.

Conclusie
Met de i20 levert Hyundai een verrassende bijdrage in de vier-meter-klasse. Hij ziet er flitsend uit, levert goede prestaties, is voorzien van vele veiligheids- en connectiviteitssystemen en dankzij de mild-hybrid-techniek is hij lekker zuinig.

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A250e

11-01-2021 “Sporthybride”

Alvis TC 108 G(raber) 1957 van Peter en Irene Cappon.

07-01-2021 Het tweede en laatste deel van het verhaal over de meesterwerken van...

De meesterwerken van Hermann Graber

05-01-2021 Waarom Graber?

AutoZeelandtest van de Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V

28-12-2020 “Verleidelijk en volwassen”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid