AutoZeelandtest van de MAN TGE 3-140

“De truck onder bestelwagens”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Sinds 2017 heeft MAN Trucks weer een bestelwagen aan het gamma toegevoegd en inmiddels blijkt deze move een geweldig succes te zijn.
De TGE is een premiumbestelwagen, waarbij hoog is ingezet op kwaliteit, betrouwbaarheid en efficiëntie.
Tijd om deze bedrijfswagen op Auto Zeeland te testen!

Bij Thieu van Dorst aan de Pearyweg 7, de MAN-dealer voor Zuidwest Nederland werkt sinds kort een nieuwe verkoopadviseur lichte bedrijfswagens: Walter Kaan.
Hij is 19 jaar jong, borrelt van enthousiasme en verkoopt de ene na de andere TGE.
Begin oktober heb ik al een reportage gemaakt, toen hij de 100% elektrische TGE afleverde aan de Zeeuwse Bibliotheek en nu regelde hij een demo-TGE voor mij.

Ik heb de test gecombineerd met een bijzondere opdracht: mijn dochter Roos werkt bij Douwes Fine Art in Amsterdam en daar stond een groot aantal schilderijen die naar Breda getransporteerd moest worden. 1 + 1 = 2 en zodoende kon ik de TGE niet alleen op de weg testen, maar ook door middel van het transport van een kostbare lading.

Luxe werkpaard
De oplettende lezer heeft natuurlijk de gelijkenis gezien met de Volkswagen Crafter.
MAN hoort tot de Volkswagen Group en het is natuurlijk logisch dat men een gezamenlijk platform heeft, dat past men bij de personen-, maar ook bij de bedrijfswagens toe.
De TGE onderscheidt zich op vele punten van de Crafter en wat het uiterlijk betreft uiteraard door de neus. Daar zijn de letters MAN wat staat voor Maschinen Fabrik Augsburg Nürnberg en daar is het logo in de dikke chromen band, de leeuw.
Die leeuw was eigenlijk het logo van het Duitse vrachtwagenmerk Büssing dat in 1972 door MAN werd overgenomen.
In 2000 voegde men het bussenmerk Neoplan , ERF uit Groot Brittannië en Star uit Polen aan het merk toe.
Al tijdens WOI bouwde MAN in 1915 een vrachtwagenfabriek in Lindau, waarbij men motoren betrok van het Zwitserse vrachtwagenmerk Saurer in Arbon, niet ver van Lindau, ook aan de Bodensee. 

Terug naar de TGE. De tijd van eenvoudige werkbussen ligt achter ons. Net als bij personenwagens is het zaak om de bestelbus zo chique mogelijk uit te voeren, dus weg met ongespoten kunststof bumpers en weg met vaak roestige stalen velgen. Als er stalen velgen worden besteld, zijn die voorzien van fraaie wieldoppen.
Veel bestelwagenchauffeurs gaan echter voor mooie lichtmetalen wielen met een schitterend design.
Afgelopen zomer sprak ik op een camping in Zwitserland de eigenaar van een MAN TGE met een Knaus camperopbouw. Hij was geweldig trots op ‘campertruck.’ “Niemand rijdt zo comfortabel als ik met zo’n verende chauffeursstoel!”

Comfortabel
Als ik plaatsneem achter het stuur, wordt meteen duidelijk dat dit interieur meer is dan een gewone bestelwagen. MAN zegt zelf al: “Deze bus herdefinieert het segment.”
Niets is teveel gezegd: het luxe, verwarmbare stuur en dashboard, de AGR gecertificeerde, luchtgeveerde bestuurdersstoel (AGR betekent Aktion Gesunder Rücken, een door Duitse artsen en therapeuten gesteunde vereniging die er naar streeft rugpijn te voorkomen), MAN noemt het een ‘Ergo-Comfort’ en ‘Ergo Active’ bestuurdersstoel die op allerlei manieren te verstellen is, de laatste heeft zelfs een massagefunctie.
Voorts de slijtvaste bekleding, afkomstig uit de truckscene die borg staat voor een lange levensduur.
Overal zijn slimme opbergmogelijkheden gecreëerd, op het dashboard, onder de zitbank, in de portieren, in het grote handschoenenkastje, in de dakconsole en vier bekerhouders in de opklapbare rugleuning. Op die laatste kan ook een tablet worden geïnstalleerd.
Er zijn twee 12V stroomaansluitingen, een 230V stopcontact en twee USB-poorten.
Het interieur wordt gecompleteerd door een infotainment-systeem dat kan worden aangestuurd via het touchscreen.

Laadruimte
Als bestelwagen biedt de TGE twee wielbases, drie lengtes en drie hoogtes: de Standaard biedt 9,9 m³ tot 11,3 m³, de Long heeft 14,4 m³ tot 16,1 m³ tot zijn beschikking en de Extra Long 16,4 tot 18,4 m³.
Het toegestane totaalgewicht bedraagt maximaal 5,5 ton, via de trekhaak en aanhanger kan nog eens 3,5 ton worden verplaatst. Er is ook een versie met een dubbele cabine leverbaar.
De laadruimte is voorzien van een robuuste houten bodemplaat en de Led-verlichting biedt soelaas bij het laden. Op de testbus waren rails en – verstelbare bevestigingsogen aangebracht, zodat de goed verpakte schilderijen keurig vastgezet konden worden.
De 100 mm lagere tildrempel maakte het in- en uitladen gemakkelijk, evenals de opstaprede over de gehele breedte.
Bij de achterdeuren is er naar keuze een openingshoek van 180° of 270°. De zijdeur heeft een openingsbreedte van 1311 mm.

Technische gegevens testauto

  • Motor: 1998 cc viercilinder commonraildiesel, Euro 6
  • Vermogen + koppel: 140 pk/ 340 Nm tussen 1600 en 2250 toeren/min
  • Aandrijving + versnellingsbak: voorwielaandrijving + 8-traps automaat

Hit the road
Net als bij alle personenwagens is ook deze TGE uitgerust met een enorme batterij aan veilige assistentsystemen, zoals verkeersborden – vermoeidheidsherkenning. Actieve lane-assist, rijstrookwisselhulp met dodehoekherkenning, een achteruitrijcamera, zijwind – en noodremassistent en zelfs een automatisch inparkeersysteem etc.
De TGE ligt koersvast en stabiel op de weg, waarbij de besturing een beetje aan de lichte kant is. De motor is vooral bij lagere snelheden hoorbaar, maar bij hogere snelheden bijna niet meer. Ook het windgeruis valt alles mee. Nu pas merk ik wat een zalige bestuurdersstoel het toch is. Als de auto allerlei onregelmatigheden in het wegdek voel- en hoorbaar pareert, werkt de luchtgeveerde stoel als vergevingsgezind en deint gecontroleerd zachtjes op en neer.
Dat een ondernemer met zo’n TGE tevreden kan zijn, blijkt uit het lage brandstofverbruik (test: 7,4 liter/100 km). Bovendien heeft hij lange, geoptimaliseerde onderhoudsintervallen en die zorgen bij elkaar voor een flinke kostenverlaging.
Bovendien voldoen alle turbo dieselmotoren aan de strengste verbruiks-en milieuwaarden.  

Conclusie
De MAN TGE is een top-premium product. In deze klasse heeft hij als een leeuw gevochten om zich een podiumplaats te verwerven en dat is volgens mij gelukt. Met een instapprijs van € 24.550,- excl. BTW en BPM is hij ook nog een keer een prijsvechter!

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A250e

11-01-2021 “Sporthybride”

Alvis TC 108 G(raber) 1957 van Peter en Irene Cappon.

07-01-2021 Het tweede en laatste deel van het verhaal over de meesterwerken van...

De meesterwerken van Hermann Graber

05-01-2021 Waarom Graber?

AutoZeelandtest van de Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V

28-12-2020 “Verleidelijk en volwassen”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid