AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A250e

“Sporthybride”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Met deze A-Klasse die niet eens de naam AMG draagt, brengt Mercedes een ongelooflijk sportieve Plug-in Hybrid op de markt, een unieke auto in dit segment.
Wat een verrassende auto is dit geworden!

Op de grille van mijn allereerste auto 50 jaar geleden, een Mercedes-Benz 180 van 1956, prijkte de naam van de dealer in chromen letters: Garage Van Oeveren.
Het autobedrijf bevond zich in 1971 in de Couwervestraat in Goes. In 1980 verhuisde men naar de huidige locatie aan de Albert Plesmanweg. Automobielbedrijf Van Oeveren werd in de loop van de decennia Van Oeveren-Vervaet, vervolgens kreeg het de naam Automotions Mercedes-Benz en sinds 1 november 2020 veranderde die naam in Louwman Mercedes-Benz door de overname door de Louwman Dealer Group.
Constante factor is toch wel Marnix van Gilst, in de nieuwe organisatie verantwoordelijk voor alle sales in Zeeland, maar al ruim 36 jaar in dienst bij de Mercedesdealer.
Ook nu weer regelde hij de testauto voor mij.

Technische gegevens

  • B- Motor: 1332 cc viercilinder, 160 pk/250 Nm + turbo
  • Boring x slag: 72,2 x 81,2 mm
  • E-motor: Synchroon-elektromotor, 102 pk/300 Nm, accucapaciteit: 15,6 kWh
  • Systeemvermogen B+E motoren: 218 pk/480 Nm
  • Aandrijving + transmissie: voorwielaandrijving, achttraps dubbele koppelings- automaat
  • Massa + laadvermogen: 1680 + 475 kilogram
  • L x b x h = 4,42 x 1,80 x 1,44 meter
  • Wielbasis:  2,73 meter
  • Kofferruimte: 310/1125 liter
  • Tankinhoud: 35 liter
  • Acceleratie 0-100 km/h + topsnelheid: 6,6 seconden + 235 km/h
  • CO²-uitstoot: 22 gram/km
  • Verbruik: 1,4 liter/100 km
  • Actieradius elektrisch: 60 kilometer.
  • Trekgewicht geremde aanhanger: 1600 kg
  • Wielen: 225/45R18

Evolutie
Na de oorspronkelijke compact-van met een sandwichbodem werd in 2012 een totaal andere, meer sportievere A-Klasse geïntroduceerd. Dit concept werd ook ter gelegenheid van de vierde oplage in 2018 gehandhaafd.
Hij werd gestroomlijnder, werd wat groter en ook de binnenruimte nam toe. De hatchback meet 4,42 m in de lengte, de limousine is 13 cm langer, maar de wielbasis is dezelfde.

Plug-in Hybrid
In het begin van de Plug-in hybrides werd er alleen reclame gemaakt in combinatie met de bijtelling, maar inmiddels heeft de particuliere markt deze auto’s ook ontdekt. Als je slim omspringt met dit type auto, kan je inderdaad dat verbruik halen van 1,4 liter op 100 kilometer.
Als je dagelijks niet meer dan zo’n 50 kilometer aflegt, bijvoorbeeld naar je werk rijdt, boodschappen doet, de kinderen naar school brengt etc. en hem elke keer wanneer je op je werk of thuis bent, aan de stekker legt, verbruik je nauwelijks benzine. Het opladen aan de Wallbox naar 100% kost trouwens maar 105 minuten, snelladen met 24kWh naar 80% duurt ongeveer 25 minuten.
Dit verklaart ook, waarom Mercedes slechts een benzinetank van 35 liter monteert. Het wordt zo ook een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Mercedes noemt dit systeem trouwens EQ Power.
Zoals hierboven beschreven neemt de E-motor de belangrijkste plaats in. Dankzij diverse rijmodi kan je onderweg ook recupereren, dus stroom terugwinnen tijdens het rijden. Je kan hem bijvoorbeeld laten uitrollen (D+-modus) of zelfs sterk laten afremmen, zonder daarbij het rempedaal te gebruiken (D-modus). De frontcamera en de radarsensoren helpen ook mee om in fileverkeer de auto automatisch af te laten remmen. Bij de E-modus kun je zelf kiezen.
De keus om binnenweggetjes te kiezen boven doorgaande wegen, is ook een serieuze optie om te sparenNu we toch in de zuinigheidsmodus zitten: het uitschakelen van de airco, geen achteruitverwarming gebruiken zijn ook voorbeelden om stroom te sparen.
Tot slot van dit verhaal nog even dit: de winter is niet het beste jaargetijde om  elektrisch te rijden, wat hogere temperaturen leveren sowieso meer actieradius op.

De sportieve zijde van de A250e
Zolang je niet teveel gas geeft, blijft alleen de elektromotor actief. Dat verandert wanneer je écht gas geeft en/of de Sportmodus inschakelt.
Wanneer de B-motor wordt geactiveerd, is het klaar met de rust. De oorspronkelijk van Renault afkomstige 1,3 viercilinder turbobenzine-krachtbron laat overduidelijk horen dat hij moet gaan werken. De samenwerking van de B- en de E-motor levert 218 pk op en nog belangrijker: 450 Nm koppel!
Bij de acceleratie werken de beide motoren in samenwerking met de achttraps automaat geweldig samen en in no time flitst hij naar de honderd. Daarbij schakelt de automaat perfect, telkens bij 5500 toeren/min.
Deze flitsende manier van rijden is op een droge weg geen probleem, maar is het nat of glad, dan hebben de aangedreven voorwielen best moeite om het geweld te vertalen naar het wegdek.
Het lage zwaartepunt, zijn mooie onderstel en de trim van de Sportmodus zorgen voor een veilig weggedrag dat in snel genomen bochten een neutrale wegliggingskarakteristiek oplevert, trouwens ook mede dankzij het fijne stuurproces met een goede terugmelding.
Toch is het ook een fijne reiswagen die zich op snelwegen positief van zijn comfortabele kant laat zien.
Mercedes heeft zich van zijn taak gekweten om een mooi onderstel voor deze A250e te creëren.
Omdat het accupakket flink wat ruimte vraagt, moesten de techneuten creatief zijn met de plaatsing van de uitlaat. Die eindigt midden onder de auto en niet van achteren. De chromen uitlaatsierstukken zijn inderdaad sier. Dankzij heel veel isolatiemateriaal is die operatie dus goed gelukt.
Tijdens het rijden op de adaptieve cruise control zijn de elektronische kaboutertjes wel erg actief als je over een doorgetrokken witte streep rijdt: hij gaat dan vrij abrupt in de remmen en dat is telkens flink schrikken.

Interieur
Bij het instappen valt het widescreen natuurlijk onmiddellijk op: vóór je de digitaal aangestuurde ronde klokken en daarnaast het MBUX- entertainment screen. Op de middenconsole  bevindt zich een i-pad en op het stuur aan weerszijden twee mini-uitvoeringen daarvan. Ik was o.a. met mijn tienjarige kleinzoon onderweg en dan besef ik weer dat de jeugd groot groeit met dit soort apparatuur. In de Westerscheldetunnel toverde hij de mooiste interieurverlichting tevoorschijn die in het donker natuurlijk extra mooi oplichtte…
Er zijn allerlei configuraties te maken van het wat we vroeger het instrumentenpaneel     noemden. Vooral de voortgang van het E-gebeuren kan op vele manieren goed gevolgd worden.
Het head-up display is een zalige uitkomst en het LINGUATRONIC-systeem is ideaal om mondelinge opdrachten te verstrekken. Je roept maar: Hey Mercedes! De rest is eenvoudig en doeltreffend.
De grote luchtopeningen op het dashboard vallen gelijk op. De materialen zijn met zorg gekozen en het geheel laat een solide indruk achter.
De voorstoelen zitten uitstekend, de zittingverlengers zijn een welhaast onmisbare optie en dan merk je dat vooral tijdens oefeningen op smalle en bochtige wegen het stoelenwerk van immens belang is.

Conclusie
Deze A250e heeft eigenlijk twee gezichten: een stille, zuinige auto in de Comfortmodus en sportief en wild in de Sportmodus. Je kunt zelf kiezen hoe je met hem omgaat. Het spreekt voor zich dat hij voorzien is van een armada aan veiligheidssystemen die je ook bij de S-Klasse aantreft.

Een bijzondere creatie van ‘Das Haus’ die vanaf € 41.995,- in de boeken staat. Prvate Lease vanaf € 399,- p.m.

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A250e

11-01-2021 “Sporthybride”

Alvis TC 108 G(raber) 1957 van Peter en Irene Cappon.

07-01-2021 Het tweede en laatste deel van het verhaal over de meesterwerken van...

De meesterwerken van Hermann Graber

05-01-2021 Waarom Graber?

AutoZeelandtest van de Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V

28-12-2020 “Verleidelijk en volwassen”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid