AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz eSprinter FWD bestelwagen

“Duurzaam bestellen”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De Sprinter is een belangrijke speler op de bestelwagenmarkt. 
Met deze 100% elektrische versie gooit Mercedes hoge ogen bij het binnenstedelijk verkeer.
Ik probeerde hem uit in de Zak van Zuid-Beveland en dankzij de leerlingen van de afdeling Mobiliteit & Transport van het Goese Lyceum kon ik mijn opgeslagen tuinstoelen weer naar huis brengen…
Ik schenk in dit verhaal ook aandacht aan die afdeling, de kweekvijver voor de autotechnici in de werkplaatsen van automobielbedrijven.

Mark Nieuwpoort, verkoopadviseur lichte bedrijfswagens van Louwman Mercedes-Benz in Goes regelde de eSprinter voor de testrit.

Technische gegevens

  • Elektromotor, 85 kW, 116 pk, koppel: 295 Nm, el. installatie: 12V-70 Ah
  • Maximum snelheid: 100 km/h (begrensd)
  • Accupakket:

-       3 parallel opgestelde lithium-ion  batterijen

-       Capaciteit: 41,4 kWh

-       Bedrijfsspanning: 250 V- 420 V

-       Laadtijd (AC wisselspanning: 20 uur via 220 V thuis)

-       Laadtijd Wallbox: AC wisselspanning: 6 uur

-       Laadtijd (snelladen) DC gelijkspanning 20 kW: 1 uur 10 min.

-       Laadtijd (snelladen) tot 80%, 80 kW : 20 min

  • Actieradius WLTP: 102-150 km
  • Rijmodi: C, E, E+

-       C: max. vermogen en koppel 85 kW + 295 Nm

-       E: max. vermogen en koppel met gebalanceerde werking van verwarming en airco

-       E+: max vermogen 70 kW, max. koppel 270 Nm, verminderde prestaties van verwarming en airco.

  • Versnellingsbak: continue variabele transmissie (CVT)
  • Banden: 225/75 R16 
  • Lengte: 6,088 mm, hoogte: 2,687 mm, laadvolume: 11 m³, Gewicht: 3500 kg

Populair
Bestelbussen met veel laadruimte zijn immens populair, zeker onder de pakketbezorgers. Omdat mensen in deze tijd veel online kopen, zie je overal bestelwagens rijden en dan valt het op dat de Sprinter in deze klasse absoluut de marktleider is. De pakketten wegen niet teveel, dus het risico van overschrijding van het laadgewicht is gering. De Sprinter met voorwielaandrijving, zoals ook deze testauto, heeft meer laadcapaciteit dan de versie met achterwielaandrijving.
Dit is een logisch gevolg van het ontbreken van een aandrijfas en een achterdifferentieel. Bovendien is de achteras een stuk lichter. Daar komt nog bij dat de bladveren deels gemaakt zijn van glasvezel versterkt kunststof die het comfort duidelijk verbeteren en het stuiteren bij wegoneffenheden en drempels tegengaat.
De Sprinter kreeg twee jaar geleden een facelift en is onmiddellijk herkenbaar aan de smallere led-koplampen. Met een laadruimhoogte van meer dan twee meter kan je rechtop staan en de lage instap is natuurlijk ideaal bij het in- en uitladen. Ook de instap in de cabine is lager en dat is bij de doelgroep natuurlijk een enorme pré!
De jongens van de afdeling Mobiliteit & Transport ervaren dat meteen als ze de stoelen moeten inladen, het gaat zó gemakkelijk!

Zijwindassistent
Hoge bussen vangen nu eenmaal veel zijwind. De vorige Sprinter die ik testte, was toen nét voorzien van zo’n zijwindassistent en ik herinner me dat ik op de A58 met windkracht 7 te maken kreeg. Ik heb me toen positief verbaasd over dat effect. De storm probeerde vat te krijgen op de Sprinter, maar hij bleef stoïcijns rechtuit rijden, wat een uitvinding!
Ook deze eSprinter is standaard met dit veiligheidssysteem uitgerust, wat een geruststelling…Hij is voorts aangenaam comfortabel en stuurt heerlijk licht.
Dankzij de grote, elektrisch verstelbare buitenspiegels met dodehoekfunctie én de achteruitrijcamera die geprojecteerd wordt in de binnenspiegel, is het manoeuvreren kinderspel.

Veel opbergruimte
De werkplaats voor de chauffeur is goed bemeten, het stuur is ruim verstelbaar. De ergonomie is ideaal, alle functies zijn gemakkelijk te vinden. Er zijn zes bekerhouders voorhanden en overal zijn opbergvakken gemaakt: boven je hoofd, in de portieren en op het dashboard. De bestuurdersstoel heeft een verlengde zitting en biedt prima steun.

Zuinigheid met vlijt
Natuurlijk denkt u bij het lezen van de test: “De actieradius is niet overbemeten…”
Als ik hem uitprobeer op de snelweg, gaat de actieradius hard achteruit, maar dat is logisch.
Waarvoor is deze eSprinter gemaakt? Juist voor binnenstedelijk verkeer én voor bezorgen in de dorpen in de Zak van Zuid-Beveland.
Daarvoor maak ik gebruik van de genoemde E+ rijmodus.
Ten eerste wordt de kachel- en aircocapaciteit gereduceerd, ten tweede wordt de reactie van het gaspedaal vertraagd – wat een raar woord is gaspedaal toch bij een 100% elektrische auto – en ten derde maakt hij gebruik van het zogenaamde one-pedal-drive principe. Dat betekent dat hij sterk afremt bij het loslaten van het gas zonder het rempedaal aan te raken. Ik maak bovendien ook gebruik van de schakelpeddels op het stuur (-/+) die het recuperatieproces nog eens versterken.
Daarmee wordt die energie gebruikt om elektriciteit te regenereren. Doordat de bus zwaarder is dan een personenwagen, gaat dat recupereren eigenlijk heel goed. Ik reed bijvoorbeeld van Goes binnendoor naar Heinkenszand. Ik begon met 110 km actieradius en in Heinkenszand had ik nog 108 kilometer! Voor elk bochtje, tegemoetkomende trekker, fietsen en andere auto’s moet je inhouden. Als je daarbij de ontelbare keren dat je pakketjes moet bezorgen optelt en op deze manier anticiperend rijdt, kom je gemakkelijk aan die 150 km actieradius! 

Internet
De eSprinter is met een geïntegreerde communicatiemodule uitgerust die ervoor zorgt dat hij continu met internet is verbonden. Er kan zodoende gebruik worden gemaakt van Mercedes-PRO-services met een preventief onderhoudsmanagement en een efficiënte administratie dankzij het digitale rittenboek.
Hij bezit een armada aan connectiviteiten, een radio met Bluetooth-interface en handsfreefunctie, een multimediasysteem met touchscreen, een snelle navigatie met een 3D-kaartweergave en smartphone-integratie.

Afdeling Mobiliteit & Transport van het Goese Lyceum locatie Bergweg in Goes
Auto’s, vrachtwagens, fietsen en motoren, alles wat wielen heeft komt aan bod bij deze afdeling, de enige in Zeeland.
Zowel de derde als de vierde klas tellen zo’n 20 leerlingen die niet alleen op school les krijgen, maar ook bij diverse bedrijven stagelopen.
De twee docenten, Kees Slabbekoorn en Hamed Jafari zijn enthousiaste leraren die middels moderne apparatuur, gereedschappen en lesmateriaal hun leerlingen op de hoogte houden van alles wat de techniek anno 2021 te bieden heeft.
Dankzij de ondersteuning door automotive-bedrijven, kan de afdeling projecten organiseren.
Naast het reguliere programma kan een leerling ook kiezen voor extra modules. Een daarvan is de module Schadeherstel & Spuiten. Jaren geleden heeft de school een Mercedes-Benz Actros aangeschaft, een grote vrachtwagen. Met de leerlingen die de module hebben gekozen, wordt deze truck in de werkplaats gerestaureerd. Als een leerling stage gaat lopen bij een schadebedrijf, krijgt hij een deel van het koetswerk mee en brengt het gespoten mee terug.
Het raamwerk waar de voorruit in past, was door roest aangetast en niet meer te vervangen. Via Louwman Mercedes-Benz kreeg de afdeling zo’n raamwerk cadeau.

Een ander project is de Kia Carens. Jean-Paul Vermeulen van Auto Vermeulen, Kia en Fiatdealer, ontdekte een paar jaar geleden bij Concert at Sea een uitgeklede, nieuwe Kia Carens. Men had als reclameobject de Carens van zijn portieren, spatschermen, motorkap, de bumpers en vijfde deur ontdaan, om daarvan een discjockey-studio te bouwen. Wat overbleef was een moderne Carens met mooie techniek.  Aanvankelijk schreef Kees Slabbekoorn lesbrieven voor de leerlingen, maar gaandeweg besloot hij om te auto weer helemaal aan te kleden. Via de dealer, maar ook via autosloopbedrijven werden stukje bij beetje de ontbrekende carrosseriedelen verworven die ook weer met leerlingen werden meegenomen naar stageplaatsen bij schadebedrijven.

Elektrische auto’s en fietsen
Ik heb zelf 40 jaar op deze school gewerkt en heb dankzij mijn contacten met de dealers ook een en ander gekregen. Op een van mijn bezoeken aan de Autosalon in Genève, hoorde ik dat de Nederlandse Honda importeur ging verdwijnen. Ze boden de school een complete elektrische aandrijflijn aan. Dat was het begin, maar inmiddels heeft men flink geïnvesteerd en worden de leerlingen ook op dit gebied op de hoogte gehouden van de moderne, duurzame ontwikkelingen.

Een bezoek met de eSprinter paste natuurlijk ook in dit kader.

Conclusie
De eSprinter is een welkome aanvulling op de bestelwagenmarkt en zal zijn plaats zeker weten te veroveren, niet alleen in de stad, maar ook op het platteland.

Hij staat vanaf € 54.500,- in de boeken.

Nieuwe bus voor Voedselbank de Bevelanden

12-05-2021 Voedselbank De Bevelanden

Seb’s Car Detailing

10-05-2021 “Passie voor automobielen”

AutoZeelandtest van de Opel Mokka (Deel 1)

10-05-2021 “Visionair dubbelpak”

Wij zoeken per direct een verkoopadviseur

03-05-2021 Je bent een uitstekende gastheer of gastvrouw

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid