AutoZeelandtest van de Audi e-tron GT

“Koning Stroom”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Audi heeft een nieuwe monarch: een chique, maar bloedsnelle zwaargewicht.
Technisch deelt hij alles met de Porsche Taycan, zijn look is echter een stuk agressiever.

Verkoopadviseur Rafaël Strenk van Audi Poppe zorgde ervoor dat ik over de e-tron GT kon beschikken.

Gran Turismo
Een Gran Turismo is een auto die de eigenschappen van een luxe reisauto en een sportwagen verenigt.
Met de e-tron GT en de RS e-tron vindt Audi de Gran Turismo opnieuw uit. Wat een spannende sportwagen is dat! Ik mocht hem onder andere op 15 juli jl. op de Grote Markt presenteren in het kader van de opmaat tot Goes Autostad. Belangstellenden keken hun ogen uit toen de grote Audi voorzichtig op de catwalk werd gereden.
De vierdeurs coupé combineert een gestroomlijnd elegant design met de kracht en de efficiency van elektrische aandrijving. De innovatieve 800 Volt-technologie maakt het supersnel opladen van de 86 kWh-accu mogelijk. De Audi e-tron GT heeft een actieradius van maximaal 488 kilometer (WLTP)

Het design van beide modellen vindt zijn oorsprong in de Prologue concept car uit 2014 en het concept e-tron GT.
De productversie is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De fraaie proporties van deze Gran Turismo komen vooral op het conto van de lange wielbasis (2,90 m), de grote spoorbreedte, ruim bemeten velgen (19-21 inch) en het lage silhouet (hoogte 1,41 m).
De CW-waarde van slechts 0,24 en de actieve aerodynamische elementen zoals de elektronisch aangestuurde achterspoiler en luchtinlaten dragen bij aan een perfecte stroomlijn en daarmee aan het realiseren van een ruime actieradius. De uitgesproken vorm van de dorpels visualiseert de aanwezigheid van een krachtig accupakket.
Ronduit indrukwekkend zijn de enorme heuppartijen die met name in de buitenspiegels gezien heftig opbollen.
Van welke kant je hem bekijkt: hij is indrukwekkend mooi!
Natuurlijk is hij onderhuids een Porsche Taycan. Chefdesigner Marc Lichte: “Zonder dat mooie platform van Porsche hadden we nooit zo’n fijne GT kunnen bouwen.
Hij is 2,7 cm langer en 2,9 cm hoger dan zijn stiefbroer, daardoor is de e-tron GT geen voorbeeld van badge-engineering.

De beide e-trons worden in de Böllinger Höfe- fabriek (waar ooit de NSU-fabriek stond) in het Duitse Neckarsulm geproduceerd. Die productie geschiedt CO²-neutraal en Audi zet daarbij tevens in op het beperken van het gebruik van grondstoffen. Zo wordt bij bepaalde stoffen in het interieur materialen gebruikt van gerecyclede PET-flessen.
Elke e-tron GT ondergaat een testrit van 40 kilometer voordat hij naar een Audidealer wordt getransporteerd.

Technische gegevens

  • Motoren: permanente synchroon elektromotoren op de voor-en achteras
  • Vermogen voor: 238 pk/300 Nm
  • Vermogen achter: 435 pk/340 Nm
  • Systeemvermogen: 476 pk/630 Nm
  • Overboost vermogen: 530 pk/640 Nm
  • Accu: vloeistof gekoelde Lithium-Ionen accu
  • Accucapaciteit: bruto/netto: 93,4/83,7 kWh
  • Laadsysteem wisselstroom: 11 kWh in 9,5 uur
  • Laadsysteem gelijkstroom: 270 kWh in 22 minuten
  • Systeemspanning: 800 Volt
  • Aandrijving: vierwielaandrijving met variabele momentverdeling
  • Tweetraps automaat, één voor de acceleratie en één voor de efficiëntie
  • Luchtvering, achteras stuurt ook mee
  • L x b x h =4,99 x 2,16 (met spiegels) x 1,40 m
  • Wielbasis: 2,90 m
  • Leeggewicht: 2345 kg
  • Wielen: voor: 265/35 R21, achter: 305/30 R21
  • Verbruik: 30,6 -18,8 kWh/100 km
  • Prestaties: 0-100 km/h: 4,2 seconden, topsnelheid: 245 km/h
  • Tussensprints:
    - 60-100 km/h: 2,0 seconden
    - 80-120 km/h: 2,3 seconden

Bijzonder
Ook binnenin is er weer die mix tussen een sportwagen en een luxe reisauto. Het is aangenaam licht in het interieur dankzij het grote glazen dak. De diepe zit is plezierig en de grote voorstoelen bieden een geweldige steun en dat blijkt ook nodig te zijn. Doordat ze zo groot zijn, valt de ruimte achterin een beetje tegen, evenals het instappen via de achterportieren.
Ook de kofferruimte is met 405 liter niet overbemeten, voorin is er echter ook een kleine opbergruimte, bijvoorbeeld om kabels op te bergen.
Het dashboard past naadloos bij de spannende vormen van het exterieur, er zijn mooie materialen en heel wat kevlar gebruikt.
Centraal op de middenconsole staat het 10,1 inch grote touchscreen waarmee Audi’s  audio-, communicatie- en navigatiesysteem kan worden bediend. Alles ademt Audi: menu’s, ondermenu’s en bedienelementen zijn bekend, zodat niets vreemd is.
Gelukkig hoeft niet alles via het scherm bediend te worden, er zijn ook nog steeds fysieke knoppen, zoals de klimaatbeheersing en de stoelverwarming.
Het 12,3 inch grote scherm voor mijn neus is goed leesbaar en ik ben ook weer blij met de head-up-display, waardoor de blik op de weg niet wordt afgeleid.

Bombastische acceleratie
Deze e-tron GT trekt bij volle acceleratie de stenen uit de straat. In 4,1 seconden snelt hij naar de honderd dankzij de 476 paarden die bij elkaar een koppel van 630 Nm veroorzaken. Kortstondig beschikt hij over een ‘overboost’ van 530 pk/640 Nm. Je kunt bij wijze van spreken een liniaal langs de koppelkromme leggen. Deze test heb ik gedaan in de zogenaamde ‘Dynamic-modus’ waarbij via de speakers een agressieve zoemtoon het accelereren benadrukt.
Pure sensatie en een flinke scheut adrenaline is het resultaat!
Mijn Zwitserse collega Jörg Petersen van Auto Illustrierte heeft met de RS-versie (598 pk/830 Nm) op het vliegveld bij Buochs een wedstrijd accelereren tegen een Pilatus P7 gewonnen…!

Een zeedijk van een wegligging
Lichtmetalen wielen met 21 inch, adaptieve luchtvering, een gereguleerd achteras-differentieel, dynamische vierwielbesturing, een gewichtsverdeling van 50-50% en een laag zwaartepunt zijn allemaal facetten die er toe bijdragen dat hij een wegligging bezit  als een uit de kluiten gewassen Zeeuwse zeedijk.
Ondanks zijn hoge gewicht laat hij een absoluut neutrale wegliggingskarakteristiek zien in snel genomen bochten. Hoe harder je de bocht ingaat, des te meer bijten de banden zich in het asfalt. Hij heeft onmiskenbaar de genen van een racewagen!
Toch kan je ook heel comfortabel met hem onderweg zijn met gebruikmaking van de ‘Comfortmodus’.
Ik heb twee uitersten getest. De heenweg heb ik geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden in de ‘Efficiencymodus’. Ik begon met een gemiddeld verbruik van 29 kWh/100 km, maar heb hem op de cruisecontrol op 100 kilometer gezet en via de linker peddel op maximaal stroom regenereren gezet. In Tilburg verbruikte ik precies 18 kWh/100 km! De terugweg vond plaats na 19.00 uur en kon ik lekker gasgeven in de ‘Dynamicmodus.’ Toen viel me op dat hij ondanks de snelheid en het accelereren rond de 22 kWh/100 km verbruikte.

Laden en actieradius
De prestaties zijn niet alleen te danken aan de twee elektromotoren, maar zeker ook aan de sterke batterij die in één keer heel veel vermogen kan afgeven. De 93 kWh sterke accu is volgens de officiële meting van de WLTP-standaard goed voor een actieradius van 472 kilometer. De spanning in de aandrijflijn is 800 Volt, terwijl de meeste concurrenten met 400 Volt werken. In 5 minuten snelladen kan je weer 100 kilometer verder rijden…

Conclusie
De bliksemsnelle Audi e-tron GT rijdt net zo spannend als hij eruit ziet. De elektrische aandrijving biedt vele voordelen. Dankzij de grote accu, het snelle opladen en het comfort leent deze kanjer zich uitstekend voor lange reizen.

Prijzen:

  • e-tron GT vanaf € 104.895,-
  • RS e-tron GT vanaf € 146.295

AutoZeelandtest van de Audi e-tron GT

11-08-2021 “Koning Stroom”

Sneak Preview van de DS 4 E-TENSE in de DS Store in Breda

02-08-2021 "Charisma"

Sneak preview van de Volvo C40 Recharge

30-07-2021 Afgelopen zaterdag 24 juli stond de splinternieuwe volledig elektrische...

AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq iV 80

28-07-2021 “Sterkstromer!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid