“Soeverein feestje van Ford”

AutoZeelandtest van de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium

Tekst: Rob Strating
Foto’s en video: Gianni Agosti

De meer dan 40 jaar oude Fiesta werd voor de achtste generatie grondig vernieuwd. Niet alleen uiterlijk, maar ook op het gebied van de kwaliteit en de veiligheid. Voorzien van meer luxe en chique staat hij veelbelovend aan de start. 

Ja, ze zijn er nog, de gewone kleine auto’s. Geen SUV, geen crossover met zwartomrande wieluitsparingen, geen hoge instap…
Met de nieuwe Fiesta presenteert Ford zijn kandidaat voor een ereplaats bij de grote vergelijkingswedstrijd in het B-segment.
In 2016 behoorde immers een op de vijf verkochte auto’s tot deze klasse en de Fiesta heeft altijd hoge ogen gegooid.

Ford Van Putten
Ik was begin juli al op de Nederlandse introductie in de Sugar Factory in Halfweg en nu mocht ik hem uitgebreid aan de tand voelen. Natuurlijk heb ik me bij de Zeeuwse Forddealer Van Putten gemeld en verkoopadviseur Jan de Jonge regelde hem voor mij.

Kaskraker
In zijn achtste oplage sinds 1976 komt de Fiesta uit in een drie -en een vijfdeurs uitvoering. In plaats van hem van een revolutionair ontwerp te voorzien, koos de ontwikkelingsploeg voor evaluatie, waarbij hij in één oogopslag meteen als een Fiesta herkenbaar is.
Hij groeide overal met zijn lengte van 4.04 m (+ 7,1 cm), zijn breedte van 1.74 m (+1,5 cm) en zijn hoogte van 1.48 m. Dankzij de toegenomen wielbasis van 2.49 m (+4 mm) belooft er achterin duidelijk meer plaats voor de passagiers te zijn.
Hij ging echter ook naar de sportschool en raakte daar heel wat kilootjes kwijt. De carrosserie bestaat uit hoogvaste staalsoorten, waardoor de torsiestijfheid werd verbeterd. Daardoor scoorde hij onlangs 5 sterren bij de Euro NCAP crashtest!

Lekker smoeltje
Sinds Ford de Aston Martin-achtige grille toepast, hebben de auto’s niet alleen een herkenbare, maar ook een esthetisch verantwoorde uitstraling gekregen. De Fiesta heeft daardoor een lekker smoeltje gekregen. Bij de Titanium testauto is hij in strak chroom uitgevoerd en wordt hij omsloten door verticale mistlampen.
De chique Vignale-uitvoering heeft een unieke chromen en de ST-line een agressief zwarte grille. Bij deze beide versies zijn de mistlampen horizontaal geplaatst.
De hightechkoplampen met de led-dagrijverlichting passen naadloos in de nieuwe motorkap. Aan de zijkant vallen de gewelfde dorpel en de geprononceerde schouderlijn op. De oplopende chroomlijst langs de zijruiten is écht typisch Ford. Tot slot zijn daar de horizontaal getekende achterlichten die hem een brede look geven.
Met lichtmetalen wielen in de grootte tussen de 15 en de 18 inch is er voor elk wat wils. Nog een zinnig detail: bij het openen van de portieren komt er een rubberen beschermingsrand naar buiten die beschadigingen aan andere auto’s voorkomt.
Tot slot: bij wie vind je in deze klasse een verwarmbare voorruit?
Dat betekent nooit meer krabben bij deze Fiesta!

Hoogwaardig
De eerste indruk is altijd de beste: wat is het dashboard opgeknapt! Het solide instrumentenpaneel is niet meer zo popperig, maar laat grote duidelijke klokken zien. De haptiek is helemaal in orde en daarmee bedoel ik de gevoelswaarde van alle gebruikte materialen. Al die kleine knopjes zijn verdwenen en daarvoor in de plaats staat er hoog op de middenconsole een groot 8” touchscreen, waarmee alles behalve de klimaatbeheersing wordt aangestuurd.
Het scherm biedt o.a. via het SYNC 3 infotainmentsysteem een superscherpe kaart van de navigatie en een simpele Smartphoneverbinding met eenvoudig te bedienen spraakcommando’s. Daar is het schitterende sound van de B&O geluidsinstallatie met 6 speakers, wat een geluid!
Het fijne, multifunctionele leren stuur pakt heerlijk aan en voor de bediening van de knoppen hoef ik geen handleidingen te lezen. De cruisecontrol werkt zalig simpel en daar ben ik zó aan gewend.
De stoelen in deze uitvoering geven overal voldoende steun en ik stap na een flinke testrit ontspannen uit.
Achterin is het goed toeven, want noch de benen, noch het hoofd komen ruimte tekort. De 292 liter kofferruimte valt echter wat magertjes uit. Hij kan trouwens vergroot worden tot 1093 liter.

Assistentsystemen
De Fiesta zit er vol mee, waarbij er enkele zijn die je eigenlijk alleen maar tegenkomt in duurdere en grotere auto’s.

  • Active Park Assist. Dit systeem spoort parkeervakken op en kan de auto automatisch in- en uitsturen. Hij parkeert niet alleen in een rijtje, maar ook in een vak in een parkeergarage.
  • Adaptive Cruise Control met Forward Alert. Combineert Cruise Control en afstandsregeling met instelbare afstanden. Forward Alert verstuurt een hoorbare en visuele waarschuwing als de kans op een botsing aanwezig is.
  • Lane-Keeping System. Aan de ene kant geeft het een feedback via het stuurwiel als de rijstrook verlaten dreigt te worden, aan de andere kant draait het stuur terug bij het verlaten van de rijstrook.
  • Grootlicht assistent. De auto herkent een voor – of tegenligger en dimt automatisch.
  • Blind Spot Information System. Dit systeem waarschuwt door middel van een discreet lampje in de buitenspiegels voor een voertuig in de blinde hoek.
  • Traffic Sign Recognition. Helpt door het aangeven van de maximum snelheid op het instrumentenpaneel.

Engine of the Year
De gemonteerde 1.0 Ecoboost is van 2012 tot en met 2016 elk jaar verkozen tot ‘Engine of the Year’.
Het is een bijzondere 1.0 liter driecilinder turbo benzinemotor met drie vermogens: 100, 125 en 140 pk. Ik heb hem al geroemd toen ik hem voor de eerste keer testte. De diamantachtige coating op de zuigerveren vermindert de wrijving, terwijl de turbocompressor, de directe inspuiting en de variabele kleptiming voor een krachtige vermogensimpuls zorgen.
Van alle driecilinders is deze krachtbron het stilst, je merkt hoegenaamd nooit dat er maar drie cilinders aan het werk zijn!
De testauto was uitgerust met de kleinste van de drie, nl. de 100pk/170 Nm.

Even wat acceleratiecijfers:

  • 0-100 km/h: 11,4 seconden
  • 0-130 km/h: 19,3 seconden
  • 60-100 km/h: 6,6 seconden
  • 80-120 km/h: 8,8 seconden
  • Topsnelheid: 183 km/h

De motor is gekoppeld aan een lang afgestemde handmatige zesbak die bijzonder prettig schakelt. Om op snelheid te blijven moet er flink in de bak geroerd worden, maar bij een rustige rijwijze is dat niet zo noodzakelijk. Het resultaat van deze laatste manier van rijden is wel dat hij wel heel zuinig met het dure goedje omgaat:

-       Stadverkeer: 5,4 liter/100 km
-       Tweebaanswegen: 3,6 liter/100 km
-       Gemiddeld testverbruik: 4,3 liter/100 km

Synthese
Bij 130 km/h op de autoweg produceert hij slechts 70 dB(A) en dat is echt niet veel. Ik hoor nauwelijks motor - en windgeruis.
De Ford-technici die verantwoordelijk zijn voor het onderstel hebben een naam te verliezen. Ze hebben weer het juiste compromis getroffen tussen comfort en sportiviteit. De Fiesta blijkt een fijne, comfortabele reisauto te zijn die zowel vervelende dwarsnaden als slechte wegdekken voor zijn inzittenden wegfiltert.
Vervolgens is daar de fijne, exacte besturing die hem tevens helpt een bochtenkunstenaar te worden.
Wat een heerlijke auto om over smalle wegen te boenderen!

Alle Fiesta’s
Wie na dit verhaal toch geen Ecoboost wil (lees turbo),  zijn er nog twee ongeblazen driecilinders te verkrijgen, 1084 cc met 70 of 85 pk.
De twee diesels hebben beide 1,5 liter. De eerste heeft 85 pk/215 Nm, de tweede 120 pk/270 Nm.

Conclusie
De nieuwe Ford Fiesta ziet er goed uit en is technisch helemaal op de hoogte. Hij stuurt strak, zit vol met assistentsytemen en is heel zuinig. Ik wens hem succes om de nummer 1 te worden in zijn klasse!

BMW rijdt in camouflage auto’s door Antwerpen

17-10-2017 Je ziet het niet vaak en je moet het geluk hebben, deze keer hadden we het...

Grote elegante globetrotter

16-10-2017 AutoZeelandtest van de Peugeot 5008 1.2 Puretech 130 GT-Line

Krijn Verwijs ontvangt Zoute Grand Prix

08-10-2017 In de achtste oplage van de beroemde Zoute Grand Prix® stak de Zoute...

AutoVermeulen en Autohuis introduceren de Kia Stonic

05-10-2017 Op 5, 6 én 7 oktober kan je kennismaken met de nieuwe Kia Stonic...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid