AutoZeelandtest van de BMW 330iA Sedan Executive

“Het icoon opnieuw uitgevonden”

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Ongelooflijk, maar waar: de nieuwe 3-serie van BMW is alweer de zevende generatie! Ook de jongste oplage is weer een sportlimousine par exellence.

De geschiedenis begon in 1975. Als E21 volgde de eerste 3-serie de 2002 op. Eerst al driedeurs, vervolgens de vierdeurs, de Touring, de Cabrio, de Coupé en de heftige M3. Dit volumemodel bezorgde BMW enorme successen en natuurlijk winsten!
Ik zag hem voor het eerst in levende lijve op de Brusselse salon en twee maanden later in Genève in maart dit jaar.

Toch heeft hij een moeilijke opgave: de SUV-markt is booming en het lijkt wel of steeds meer jongeren de voorkeur geven aan een hoge instap, zo moet hij het bijvoorbeeld opnemen tegen allerlei SUV’s uit eigen huis, zoals de 1- en de 2-serie.
Nu staat hij ook bij de Zeeuwse BMW-dealer Zwartepoorte en ik kreeg de kans hem in een vroeg stadium te testen.

Evolutie
Hij blijft qua uitstraling en design de lijn van zijn voorganger trouw, maar hij groeide in de lengte naar 4.71 m (+8,5 cm) en in de breedte naar 1.827 (+ 1.6 cm). De hoogte bleef gelijk: 1.435 m.
Hij werd niet alleen groter, maar dankzij een sportschoolkuur ook een stuk lichter, namelijk 55 kg, de testauto weegt bijvoorbeeld 1545 kg.
Zoals bij elke nieuwe BMW dit jaar, werd de nierengrille fors vergroot. De beide delen zijn nu aan elkaar gekoppeld door de brede chroomstrip. Heel bijzonder zijn de ledkoplampen en de aparte ledverlichting. Ze zijn niet meer rond, maar langwerpig gestileerd, maar nog wel dubbel zoals dat bij BMW’s gebruikelijk is.
Het spoilerwerk is een stuk geprononceerder geworden en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de verbeterde CW-waarde en natuurlijk de downforce.
Traditioneel is de ‘Hofmeisterknick’ in de C-stijl, een rudiment uit de begin jaren ’60, toen Wilhelm Hofmeister de designer was bij BMW en dat ontwerpkenmerk voor het eerst toepaste. Toch is hij opnieuw gestyled met een schaduwrand in het glas.
De achterkant is zijn chocoladezijde met de smalle rood/zwarte achterlichten en de twee chromen uitlaatpijpen.
De mooie lichtmetalen wielen zijn verschillend van breedte en hoogte: vóór 225/45R18 en achter 255/40R18. Ze zijn bij BMW voorzien van zogenaamde noodloopeigenschappen, d.w.z. bij een lekke band kun je met een beperkte snelheid door blijven rijden.

Digitaal
Noblesse oblige bij BMW: de cockpit is naar de piloot gericht. Toch is het even wennen, want de testauto is uitgerust met de z.g. ‘Live Cockit Professional’, een digitaal kleurig instrumentenpaneel. Ik heb de oorspronkelijke versie altijd geweldig geprezen, omdat de twee analoge, ronde klokken zo geweldig goed te lezen waren.
Dat ‘oude’ paneel is vanaf juni ook leverbaar, maar BMW gaat met deze nieuwe versie mee in de digitale vaart der volkeren.
Het heeft in grote lijnen de vorm van de grille met drie hoeken aan elke kant: links de snelheidsmeter en rechts de toerenteller met middenin de kaart van de navigatie.
De testauto heeft trouwens ook een head-up display en dat vind ik een van de mooiste uitvindingen van de laatste jaren, je wordt al genoeg afgeleid…
Ook de openingen voor de luchtverfrissing lijken op de grille, consequent gestileerd…
Het grote touchscreen is ook op de chauffeur gericht en is prachtig geïntegreerd op de middenconsole, knap getekend!
De bediening vindt plaats door de i-Drive Controller, een duw/draaiknop naast de selectiehendel waarmee je eigenlijk alles kan aansturen. De bediening is in de loop der jaren zoveel gemakkelijker en eenvoudiger geworden, dat ik geen handleiding nodig heb. De klimaatbeheersing en de geluidsinstallatie worden conventioneel aangestuurd.
De materialen op het dashboard en de portieren zijn met zorg gekozen: leer, aluminiumaccenten, pianolak en hout wisselen elkaar harmonisch af.
Het kleine leren stuur is goed te verstellen en bevat ergonomisch verantwoorde bedieningsknoppen.
De bediening van de verlichting vindt plaats door middel van drukknoppen links onder op het dashboard.

Comfortabel
De voorstoelen zijn fantastisch gevormd met zittingverlengers, ideaal. Overal goede armsteunen en veel plaats om spullen op te bergen. Ook achterin zijn de stoelen bijna voorgevormd en zitten daardoor erg goed. De hoofd- en beenruimte is voor mensen tot 1.85 m voldoende, maar langere mensen zullen wellicht daarover gaan mopperen, want zowel de aflopende daklijn als de beperkte ruimte voor de voeten bij het uitstappen zijn dan lastig.
De harman/kardon geluidsinstallatie heeft concertgebouwkwaliteiten en is een puur genot.
De kofferruimte meet 480 liter en dat is voor deze auto meer dan voldoende.

Rijdynamiek
Onder zijn gewelfde motorkap draait een tweeliter biturbo viercilinder met 258 pk/400 Nm. Hij is gekoppeld aan een fijn schakelende 8-traps automaat die ook manueel geschakeld kan worden dankzij flippers aan het stuur.
De 3-serie van BMW is traditioneel achterwielaangedreven en ik houd daar erg van.
De techneuten uit München weten al heel lang de auto’s een bijzondere rijdynamiek mee te geven. Met een gewichtsverdeling van 50:50, een perfect onderstel dankzij het M Sportpakket, een strakke besturing en een biturbomotor is de wereld dus helemaal in orde!
Dit is autorijden pur sang, wat een plezier is dat toch bij het bochtenwerk.
Daar komt nog bij dat de hydraulisch dempers in die stand geactiveerd worden en de Duitse werftekst: “Freude am Fahren’ komt hier helemaal tot zijn recht.
Hij accelereert in 5,7 seconden naar de honderd en je krijgt er een mooie donkerbruine grom bij. De topsnelheid van 250 km/h heb ik niet uitgeprobeerd, maar dat geloof ik onmiddellijk.
Belangrijker zijn de tussenspurts: 60 – 100 km/h in 3,1 seconden en 80- 120 km/h in 3,8 seconden.
Dat de 330i ook nog zuinig kan zijn, heeft hij tijdens de testrit ook bewezen. Op het display wordt het verbruik reëel weergegeven. Bij 100 km/h en rustig mooi weer noteerde ik bij 100 km/h op de cruisecontrol 1 op 22,5!
Een gemiddeld testverbruik van 1 op 14 is uiteindelijk ook niet gek…
Ondanks zijn sportieve eigenschappen heeft de 330i ook comfortabele eigenschappen, wat hem tot een fijne reisauto maken.

Alle drie-series
De instapversie, de 320iA is een 2.0 met 184 pk, de 330iA heeft dus 258 pk.
Dan de diesels: twee 2.0 liter viercilinders met 150 pk/320 Nm (318d) en 190 pk/400 Nm. (320d) Alleen de 318d is met een manuele zesbak uitgerust, de rest met de achttraps automaat.
De topversie heeft een 3.0 zescilinder met 265 pk/580 Nm.
De prijzenrange begint bij € 46.398,-

Conclusie
De nieuwe 3-serie verenigt comfort met sportieve en dynamische eigenschappen. Alweer heeft BMW zijn icoon op vele punten verbeterd. Uiteraard zit hij volgestopt met functionele en veilige assistentsystemen.

De suffe tutten belegeren AutoVermeulen

17-09-2019 “Suffe tutten is het nieuwe leuk, dus fiks je blik!”

BMW Welt & BMW Museum München

09-09-2019 “Elke seconde een belevenis!”

AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

21-08-2019 “Viking from the USA”

AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

12-08-2019 “Mega Kilowatten”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid