AutoZeelandtest van de BMW X5 xDrive40i

“Big is beautiful”

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Grote luxe SUV’s zijn de automobiele statussymbolen van onze tijd en dat laten ze graag zien. BMW presenteert zijn X5 en de X7 met een magnum-nierengrille. Ik reed de X5 voorzien van de 3 liter turbo-zescilinder benzinemotor met 340 pk.

In de BMW-fabriek in Spartanburg (South Carolina) worden de X3, X4, X5, X6 en de X7 gebouwd. De productie kwam in 1994 op gang.
De X5 en de X7 delen dezelfde bodemgroep.

Om even de verschillen aan te geven:

  • X5:  l x b x h = 4.92 x 2.00 x 1.75 meter
  • X7:  l x b x h = 5.15 x 2.00 x 1.80 meter

Daarmee is de X7 de grootste, ooit gebouwde BMW. Vice President Assembly Sherry McGraw: “We produceren de X5 sinds 1999, sinds kort dus de vierde generatie. Voor de X7 moesten we de productielijn ergonomisch aanpassen, zeker met betrekking tot de werkplekken van de productiemedewerkers, omdat hij zo groot is.

BMW Zwartepoorte
BMW Zwartepoorte bestaat anno 2019 dertig jaar en dat wordt op allerlei manieren gevierd. De holding bestaat uit twee hoofdvestigingen, namelijk Goes en Roosendaal. In de loop van de drie decennia zijn kleinere BMW-garages in Breskens, Arnemuiden, Ouwerkerk en ook Bergen op Zoom opgegaan in de twee huidige hoofdvestigingen.
Verkoopadviseur Jan Godeschalk regelde de X5 voor een uitgebreide testrit voor mij.

Indrukwekkend
De vierde generatie onderscheidt zich van zijn voorgangers vooral door de enorme nierengrille. De meningen zijn daarover verdeeld, maar BMW is niet de enige die de grille heeft laten groeien. Concurrenten als de Audi Q7, de Volvo XC90 en de Volkswagen Touareg doen ook dapper mee om middels de grille indruk te maken.
De Nederlandse chefdesigner van BMW, Adrian van Hooydonk: “We gaan mee in de vaart der volkeren en de vraag naar een betere merkherkenbaarheid, vooral uit China, heeft ons doen besluiten de nierengrille prominenter te maken.”
Bovendien kent men in Duitsland het begrip ‘Überholprestige’. Als iemand een indrukwekkende auto is de achteruitkijkspiegel ziet, gaat men daar veel sneller naar de rechterrijbaan dan bij ons in Nederland, kwestie van cultuur…
BMW onderscheidt zich bovendien al sinds de jaren ’60 door dubbele koplampen die inmiddels niet meer rond zijn, maar met meer horizontale vormen en versterkt door laser-led-dagrijverlichting in een moderne outfit, acte-de-presence geven.
De krachtige uitstraling van het exterieur komt vooral tot zijn recht bij het naar voren gerichte design met markante contouren en de fors uitgedijde heuppartij.
Ook de achterzijde werd flink onder handen genomen en met name de led-verlichting en de geprononceerde diffuser met de beide uitlaten laten een grote indruk achter.
Natuurlijk spelen de enorme lichtmetalen wielen een prominente rol in het geheel.

Instappen op het hoogste niveau
Letterlijk moet je een beetje klimmen om achter het stuur te komen. Je moet daarbij uitkijken niet je broek te bevuilen aan de hoge en brede drempel. Plaatsnemen betekent in de meeste uitvoeringen op individueel aanpasbare sportstoelen met tal van instelmogelijkheden, waaronder de leuningbreedte en de hoek van de zitting. De wangen van de zitting en rugleuning zijn hoger. Dat biedt samen met de instelbare dijbeensteun een uitstekende ergonomie en betere zijdelingse steun bij vlot bochtenwerk.
Optioneel zijn ze trouwens verkrijgbaar met een massagefunctie met acht verschillende programma’s.
Hat dashboard is voorzien van een harmonische mix van hoogwaardige materialen, soms in twee kleuren. Leer, aluminiumaccenten, chroom, pianolakken en kristalglas in Swarovskilook zorgen voor een aangename haptonomie die het welnesskarakter onderstrepen.
In deze testauto is de zogenaamde ‘Live Cockpit Professional’ geïnstalleerd, een digitaal, variabel en kleurrijk instrumentenpaneel in de vorm van de grille. Links wordt in een halve cirkel de snelheid, rechts het toerental weergegeven. Daar tussenin wordt de kaart van de navigatie groter of kleiner weergegeven. Ik zag deze opzet ook al in de 3-serie. Toch heeft BMW de grote analoge variant met de grote klokken niet verlaten, want ook die is ook te bestellen.
Achterin heeft niemand over ruimtegebrek te klagen en ook het comfort laat niets te wensen over. De kofferruimte bevat 645 liter, te vergroten tot een zaal van 1860 liter.

Infotainment
Het nieuwe BMW-infotainment wordt aangeboden op een 12,3 inch touchscreen dat mooi geïntegreerd op de middenconsole gepositioneerd is. Het kan op verschillende manieren worden aangestuurd, waaronder met de stem en dat functioneert buitengewoon goed. De dame zoekt vrije parkeerplaatsen op, restaurants en benzinepompen. Je e-mails worden voorgelezen en de verbinding met Google is geen probleem. Haar enthousiasme is aanstekelijk, of ik nu naar files op de route vraag of naar het olieniveau in de motor.
De i-Drive, een duw/drukknop is uiterst gemakkelijk en eenvoudig te bedienen, zonder de handleiding te bestuderen.

Der Bulle im Frack
Onder zijn machtige motorkap draait een drieliter zescilinder in lijn en mijn wereld is helemaal in orde. Hij heeft 340 pk met een koppel van 450 Nm, mede dankzij de twinscroll turbo. De fijne krachtbron is gekoppeld aan een 8-traps automaat en de combinatie gaat indrukwekkend om met het gewicht van ruim tweeduizend kilo.
Dat bedoel ik in tweeërlei opzicht: allereerst de acceleratie, want hij spurt in 5,5 seconden naar de honderd en zijn top van 243 km/h laat niets te wensen over.
In de tweede plaats gaat hij verrassend zuinig met het dure goedje om. Ik kwam na een uitgebreide testrit, voornamelijk over filevrije snelwegen op een gemiddelde van 1 op 11,8 en dat is gezien zijn gewicht en omvang helemaal niet slecht. Dat BMW zescilinders kan maken weten we al sinds 1927, maar het is elke keer weer een zaligheid te ervaren hoe soepel ze zijn bij lage en hoe levendig ze zijn bij hoge toerentallen. Het geluid dat hij bij het doortrekken produceert, is en blijft geweldig!

‘Der Bulle im Frack’ betekent in het Duits: de stier in rokkostuum..., een vrijheid die ik me aangaande deze motor veroorloof!

Tijdens het reizen zit ik hoog boven het verkeer en heb daardoor een geweldig uitzicht. Allerlei veilige en nuttige assistentsystemen geven me een gevoel dat me eigenlijk niets kan gebeuren.
De grote wielen zorgen in samenwerking met de optionele luchtvering en de adaptieve schokdempers in een harmonische choreografie voor een comfort dat hoort bij het reizen naar spannende oorden. Ook de aangename besturing draagt daartoe positief bij.
Zelfs bij bochtige wegen laat hij zich niet van de wijs brengen, helt nauwelijks over.
Er zijn verschillende modi in te stellen, in de Sportmodus zakt het koetswerk bijvoorbeeld 20 millimeter en wordt alles afgestemd in een rondje Nordschleife op de Nürburgring.
In geaccidenteerd terrein en zeker op Alpenpassen kan het noodzakelijk zijn de achttraps automaat wat te helpen en dat gaat gemakkelijk middels de peddels op het stuur.

Motorisering
Naast de geteste zespitter benzine zijn er nog twee diesels, uiteraard euro 6d:
Allebei drieliter, de eerste met 265 pk/620 Nm en de tweede met 400 pk/760 Nm!
De instapprijs voor de X5 is € 93.295,-

Conclusie
Een grote SUV met voornamelijk positieve eigenschappen. De nieuwe BMW X5 moet in zijn nog grotere X7 zijn meerdere erkenningen, maar dat gaat voornamelijk over bijvoorbeeld drie zitrijen. In vergelijking met de concurrentie stevent de X5 met opgeheven hoofd naar een overwinning toe.

Snel, comfortabel en zuinig….

MG is terug op de Nederlandse markt!

07-11-2019 Op de Contacta in de Zeelandhallen in Goes staat bij Zuidwest Lease de...

DS Store Breda geopend

04-11-2019 Vorige week zaterdag, 26 oktober, was het zo ver: de splinternieuwe DS...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

28-10-2019 “Elektro Benz”

AutoZeelandtest van de Škoda Scala 1.0T First Edition

21-10-2019 “Bovenaan de ladder ?”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid