AutoZeelandtest van de Kia ProCeed 1.4 T-GDI GT-Line

“Goede jacht!”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Joël Spaeter en Gianni Agosti

Met de ProCeed Shooting Brake completeert Kia zijn Ceed modelgamma. Ontworpen in Duitsland en geproduceerd in Slowakije is alleen de naam nog Koreaans…

Toen Auto Vermeulen 25 jaar geleden in Heinkenszand het dealerschap van Kia aanvaardde, kon niemand vermoeden dat het merk anno 2019 de nummer 5 op de wereldranglijst zou innemen.
Kia is booming, dat merkten we maar al te goed op de Autosalon van Genève in maart dit jaar, want de Kiastand wordt alsmaar groter en indrukwekkender!
Inmiddels is Auto Vermeulen een grote speler op de autoboulevard in Goes.
De Zeeuws-Vlamingen kunnen terecht bij Autohuis Terneuzen.

Shooting Brake History
Shooting Brakes werden door de Britse adel voor de uitgebreide jacht ontwikkeld. Eerst waren het speciale koetsen en vóór de oorlog waren het vooral de chique merken als Rolls Royce en Bentley die dit soort auto’s bouwden. In de jaren ’60 van de vorige eeuw creëerde Aston Martin op basis van de DB5 een Shooting Brake. Andere voorbeelden waren de Jensen GT, de Lotus Elite en de Reliant Scimitar met dergelijke voertuigen.
Op het continent waren design-iconen als de Volvo P 1800 ES, de BMW Z3 Coupé en de Ferrari FF voorbeelden hiervan.
De komst van de vierdeurs coupés als de Mercedes CLS en CLA hebben de Shooting Brakes min of meer vervangen, maar nu blaast Kia dit type auto weer nieuw leven in.

Verrassend lijnenspel
Los van de carrosseriebenaming: de nieuwe Kia ProCeed is een uitgesproken aantrekkelijke auto geworden!
Hij is ten opzichte van de Ceed Sportswagon slechts 5 millimeter langer, maar omdat hij 43 millimeter lager is, werkt het allemaal een stuk sportiever en eleganter.
Ondanks de sterk aflopende daklijn is de kofferruimte nauwelijks kleiner dan die van de Sportswagon: in plaats van 525 liter heeft de ProCeed 594 liter ter beschikking.
Ook al neem je niet aan een jacht deel, de ProCeed zal zeker een uitgebreid koperspubliek vinden!
Hij is voorts onmiddellijk als een Kia herkenbaar door zijn grille die de geschiedenis is ingegaan als de ‘Tigernose’. Overal vind ik herkenbare details die doen denken aan zijn charismatische broer, de Stinger. Dat zie je aan de luchthapper en de bijzonder gevormde verticale lichtunits aan de voorkant en de diffusers met de dubbele uitlaten aan de achterzijde.
Die achterkant is trouwens zijn absolute chocoladezijde, een germanisme dat ik graag gebruik…
Zijn aantrekkelijke lijnenspel is vooral schuin van achteren te bewonderen.

Solide
De zitpositie is spectaculair verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. De stoelen geven prima steun en het stuur is zowel axiaal als in de hoogte optimaal verstelbaar.
Het multifunctionele leren stuur is mooi afgewerkt en pakt heerlijk aan.
De klokken zijn in bekers geplaatst en spiegelen daardoor niet. Ik geef de ergonomie een dikke tien, want alles voelt meteen vertrouwd en ik hoef geen handleidingen open te slaan. De materialen van het dashboard en de portieren zijn met zorg gekozen.
Het infotainment, de navigatie etc. wordt op een 8 inch groot touchscreen getoond.
De navigatie is van TomTom en geeft informatie over files, flitsers, restaurants, tankstations, de weersverwachting, parkeerplaatsen etc.
De ruimte achterin valt me alles mee. Door de aflopende daklijn verwacht je eigenlijk minder ruimte, maar personen tot 1.90 m zullen niet klagen!
De kofferruimte van 594 liter is ruim voldoende en is 50% groter als bij de Hatchback. Een railssysteem zorgt op de vlakke laadvloervoor orde en rust.
Het JBL Premium Sound System met 8 speakers heeft een geluidsweergave van concertzaalkwaliteit en de smartphone kan draadloos opgeladen worden.
Het spreekt voor zich dat de ProCeed volgepakt is met nuttige en veilige assistentsystemen.

Overtuigend
De testauto is uitgerust met de nieuwe 1,4 liter turbo-benzinemotor met 140 pk/242 Nm.
Een fijne, stille motor met een variabele kleptiming die zijn koppel al opbouwt bij 1500 toeren/min en daardoor heerlijk soepel is. Elasticiteit is een van de hoofdkenmerken van deze krachtbron. Dan verbaas ik me erover dat hij tevens gemakkelijk toeren maakt, zelfs meer dan 6000!}Hij is in dit geval gekoppeld aan een fijn schakelende manuele zesbak. Een alternatief is trouwens de 7-traps dubbele koppelingsautomaat.
Over de acceleratie van 0-100 km/h heeft hij 9 seconden nodig en zijn top van 210 km/h is lang niet slecht.

Belangrijker zijn de tussenspurts:

  • 60-100 km/h in 5,1 seconden
  • 80-120 km/h in 6,7 seconden

Hij ligt wat lager dan de Sportswagon en is iets straffer geveerd, maar hij gaat een stuk sympathieker met dwarsnaden en akelige oneffenheden om als zijn voorganger.
Ook de besturing is veel beter, een stuk directer en niet meer zo gevoelloos. Hij geeft goede terugmelding van de aard van het wegdek.
Deze soevereine rijdynamiek past eigenlijk naadloos bij deze sportieve lifestyle-auto die de test van gezinsauto gemakkelijk kan doorstaan.
Hij ontpopt zich als een fijne reisauto die zelfs bij 130 km/h nauwelijks windgeruis laat horen, want ik noteerde bij snelheid slechts 69 decibellen.
Een gemiddeld testverbruik van 1 op 14 is voorts helemaal niet slecht. Ere gaat 50 liter in de tank en dat betekent een mooie actieradius van 649 kilometer.
Omdat de daklijn zo sterk afloopt, is het zaak om de stoel zo laag mogelijk te zetten, om toch door de binnenspiegel naar achteren te kijken. Eigenlijk zou hij net als bij een oude Citroën DS op het dashboard moeten staan, maar dat fenomeen komt niet meer voor…

Conclusie
De Kia ProCeed is een bloedmooie Shooting Brake die behept is met een geweldige rijdynamiek en veel ruimte voor het gezin en de hobby…
Bijzonder is en blijft de 7 jaar garantie, uniek voor Kia!
Ik denk dat deze nieuwe Kia een runner wordt, zeker omdat hij ook als GT te koop is met een 204 pk/265 Nm grote 1.6 turbomotor en tevens een zuinige 1.6 liter diesel met 136 pk/280 Nm.

De suffe tutten belegeren AutoVermeulen

17-09-2019 “Suffe tutten is het nieuwe leuk, dus fiks je blik!”

BMW Welt & BMW Museum München

09-09-2019 “Elke seconde een belevenis!”

AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

21-08-2019 “Viking from the USA”

AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

12-08-2019 “Mega Kilowatten”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid