AutoZeelandtest van de Renault Captur TCe 155 GPF First Edition

“De nieuwe maatstaf”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Na ruim 1,5 miljoen exemplaren sinds 2013 heeft Renault zijn volumemodel ingrijpend aangepakt en verbeterd. De tweede generatie is daarmee klaar om weer de maatstaf te worden in dit segment.

Renault heeft in 2013 de beslissing genomen het Micro-SUV-segment van de toenmalige Modus te verlaten en zich toe te leggen op de grotere City-SUV’s.
Dat deze move zijn vruchten heeft afgeworpen, blijkt wel uit het feit dat iedere vijfde verkochte Renault een Captur is.

Volwassen
Na de nieuwe Clio is de tweede generatie Captur de volgende die op het nieuw ontwikkelde CMF-B platform gebouwd is, dat samen met Nissan en Mitsubishi is ontwikkeld.

Heel belangrijk zijn de nieuwe dimensies:

  • Lengte: 4.23 meter (+11 cm!)
  • Breedte: 1.80 m (+ 2 cm)
  • Hoogte: 1.57 m (- 6 mm)
  • Wielbasis: 2.64 m (+ 3 cm)

De full-ledverlichting aan de voorzijde is verpakt in een C-vormig design, welke vorm we ook terugvinden in de achterlichten. Renault doet zijn uiterste best om die lichtsignatuur te onderscheiden van zijn concurrentie en dat lukt prima!
Ook de gewelfde motorkap, de prominent aanwezige Renault-rombus en de skidplate bij de spoiler dragen bij aan zijn markante front. Voort zijn daar nog de bijzonder gevormde luchtopeningen aan weerszijden die turbulenties beperken, de aerodynamica verbeteren en het brandstofverbruik reduceren.
Kijken we verder zien we de sportief gevormde flanken met de ten opzichte van zijn voorganger iets verhoogde schouderlijn, de stoere kunststof wielkasten, de speelse afsluiting van het spannend lijnenspel bij de C-stijl en zijn geslaagde achterzijde met de diffuser.
Tot slot de mooie, 18”lichtmetalen wielen die naar de naam Pasadana luisteren.

90 combinaties
De SUV-uitstraling wordt versterkt door de kunststofcomponenten bij het front, de achterzijde, de wielkasten en aan de zijkant.
Zijn optische dynamiek dankt hij vooral aan de naar achter aflopende daklijn en de reducering van het glasoppervlak. De aluminium dakrails zijn vanaf deze versie standaard.
Men kan kiezen uit vier contrasterende dak-, elf carrosseriekleuren en drie externe pakketten, waardoor zelfs 90 verschillende combinaties zijn te bestellen.

Premium
De testauto is uitgerust met de zwevende schakelconsole uit de versie ‘Initiale Paris’, een esthetisch volkomen verantwoord en een belangrijk detail op weg naar de premiumstatus. Daarnaast valt me op dat verreweg de meest gebruikte materialen het predicaat hoogwaardig dubbel en dwars verdienen. De ambiance heeft een niveau bereikt dat je in deze klasse eigenlijk niet ziet.
Voorts zitten de stoelen als gegoten en beloven op voorhand al aangename partners te zijn voor lange ritten.
Dat het dashboard een revolutionaire make-over heeft gehad, zie je o.a. aan de volledig nieuwe Smart cockpit met het 10,2 “ instrumentenpaneel en het naar de bestuurder gerichte grote 9,3 ” touchscreen.
Door het nieuwe systeem ‘Renault Easy-Link’ zijn alle multimedia-, navigatie – en infotainmentdiensten, evenals de parameter voor rijhulpen gemakkelijk te bedienen en te configureren.
De bediening van de klimaatbeheersing is ten opzichte van vorige versies losgekoppeld van het scherm en separaat bedienbaar.
Het lederen stuurwiel is wat verkleind en pakt prima aan. Er zijn schakelpeddels aangebracht om de automaat in de bergen sequentieel bij te staan. Een elektrisch handrem is standaard.
Er zijn heel veel opbergmogelijkheden, zoals een plaats voor een 1,5 liter fles in de portieren en wat denkt u van een enorme schuiflade waar zich eens het handschoenenkastje bevond? (pas op voor de knieën van de medepassagier…)
Achterin is het ook goed toeven, mede omdat de bank over een lengte van 16 centimeter verschuifbaar is. Beenruimte is er dankzij de vergrote wielbasis plenty, de hoofdruimte kan voor erg lange mensen wel een probleem worden.
De Captur kan trots zijn op de grootste laadruimte in zijn klasse met 536 liter, te verruimen naar 1343 liter.

Aangename reispartner
De test-Captur is uitgerust met de sterkste viercilinder turbo-benzinemotor uit het gamma, nl. een 1,3 liter viercilinder met 155 pk/270 Nm. Dat koppel bereikt hij al bij 1800 toeren/min. De fijne krachtbron mag in dit geval gebruik maken van een 7-traps dubbele koppelingsautomaat.
Dat de in vergelijking met vroeger gedownsizede motor afhankelijk is van zo’n turbo is logisch en dat merk je vooral in het middelste toerenbereik: soms heb je te maken met het zogenaamde turbogat bij accelereren, want dan duurt het heel even voordat hij reageert. De motor is stil, slechts bij hogere toerentallen ga je hem akoestisch vernemen.
De elektromagnetische besturing is licht en laat zich aangenaam precies bedienen. De techneuten van Renault hebben een prima synthese gevonden tussen comfortabel en een stevige wegligging. Hij past zich onderweg keurig aan wanneer het wegdek slechter wordt, zoals bij onze zuiderburen. Vervelende obstakels worden uitsluitend akoestisch weergegeven.
Bij snel bochtenwerk helt hij ietsje over, maar zeker niet storend en vertoont daarbij een veilig weggedrag.
Nog even wat cijfertjes: hij accelereert in 8,5 seconden naar de honderd en op weg naar de wintersport ben je er zeker van dat hij de 200 km/h haalt in Duitsland. Tot slot noteerde ik een testverbruik van rond de 1 op 17.

Verkoopadviseur Eelco Zwolle van Auto Kievit Goes regelde de testauto voor mij.
Voor uw Captur kunt u terecht bij 6 vestigingen van Auto Kievit: Goes, Zierikzee, Bergen op Zoom, Oosterland, Oostvoorne en Hellevoetsluis. Dan zijn er nog twee servicedealers: Dijkwel in Ritthem/Vlissingen en Wisse in Terneuzen.

Conclusie
De prijsrange ligt in grote lijnen tussen de 22.000 en 35.000 euro. De TCe 100 is een driecilinder, de TCe 130 en de TCe 155 zijn viercilinders. Luxeversies heten resp. Life, Zen, Intens, Edition One en Initiale Paris.
Het spreekt haast voor zich dat de Captur volgestopt zit met de meest geavanceerde veiligheidssystemen.
De nieuwe Captur is grondig aangepakt, heeft een premiuminterieur en bezit vele praktische details. Hij is ruim, rijdt uitgebalanceerd comfortabel en is voorzien van een up-to-date uitrusting.

Hij maakt een goede kans weer tot de maatstaf in zijn klasse te worden!

AutoZeelandtest van de Audi Q3 Sportback 35 TFSI

18-02-2020 “Schöner Rücken zum entzücken”

AutoZeelandtest van de Škoda Kamiq 1.0 TSI

10-02-2020 “Bohemian Rhapsody”

AutoZeelandtest van de Renault Captur TCe 155 GPF First Edition

03-02-2020 “De nieuwe maatstaf”

AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX 2.0 Intense Automaat

27-01-2020 “Verrassend opgefrist”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid